SM-slutspelet 2013 !

På tisdag börjar äntligen det vi alla hockeyälskare har väntat på. Slutspelet i ishockey. Det är självklart det allra bästa med hockeysäsongen, iallafall om man tittar tillbaka till förra säsongen. Den var magiskt för oss Brynäsare. Nu ser det tuffare ut för Gävlelaget att försvara guldet. Jag tror att guldet hamnar antingen i Karlstad eller Skellefteå. Det finns chans för Jönköping att få jubla också. Men måste jag välja en stad så blir det Skellefteå som får jubla högst!
 
Valet av motståndare skedde direkt efter avslutad omgång i tisdags. Skellefteå slutade på en 1:a plats och fick välja motståndare först. 2:a kom Färjestad, 3:a Luleå och 4:a HV71. Så här valde lagen!
 
Skellefteå - Brynäs
Skellefteå valde alltså tabellåttan Brynäs. Det var ganska väntat för oss i Brynäsögon att Skellefteå skulle välja Brynäs. Brynäs har haft problem på backsidan och har problem där. Det ser säkert Skellefteå som en fördel. Dock har Skellefteå bara vunnit 3 matcher mot Brynäs den här säsongen. Brynäs har 2 segrar mot dom. Så där är det rätt så jämt. Men kan tänka mig att Skellefteå känner en rejäl revanschlust från förra säsongens final. Så det här blir en tuff utmaning för Brynäs. Den kommer bli alldeles för tuff och Skellefteå vinner den här matchserien och tar sig vidare till semi. Dock får Brynäs tillbaka viktiga spelare till slutspelet så helt kört är det inte, men visst blir det tufft?
 
Mitt tips: 4-2 till Skellefteå
 
Färjestad - Modo
Färjestad valde alltså tabellsjuan Modo. Det var ganska väntat det med, Färjestad har nämligen vunnit alla fem möten lagen emellan den här säsongen. Färjestad har också Salak, en otroligt bra och stabil målvakt. Det kan betyda mycket för Färjestad det. Vad talar för Modo då? egentligen ingenting, enligt mig. Det här blir en ganska enkel resa för Karlstadgänget.
 
Mitt tips: 4-1 till Färjestad
 
Luleå - Frölunda
Luleå valde tabellsexan Frölunda. Det var många som trodde att Luleå skulle välja Linköping. Men det blev alltså Frölunda. Valet kan bero mycket på att Luleå har vunnit fyra av fem matcher mot laget den här säsongen. Och känner att man har bra koll på Frölunda. Luleå vinner det här serien tror jag, enligt mig har Luleå ett bättre lag, men allt kan hända och visst kan Frölunda överraska.
 
Mitt tips: 4-2 till Luleå
 
HV71 - Linköping
Sist att välja blev HV71, och laget som återstod var Linköping. Det blir ett hett möte det. Kanske den jämnaste av alla kvartsfinaler? jag skulle kunna tro det. Värt att notera är att Linköping har vunnit fyra av fem möten mot HV71 under säsongen. Men det är historia nu...nu börjar något helt nytt. Det är nu lagen måste göra sina bästa matcher och det är inte alls säkert att Linköping vinner mot HV i slutspelet trots att det har gått enkelt i grundserien. Jag tror den här matchserien går till 7 matcher och att hemmafördelen blir avgörande. HV71 går vidare till semifinal.
 
Mitt tips: 4-3 till HV71
 
Det här betyder alltså att alla fyra topplag går vidare. Iallafall enligt mig. Säsongens topp fyra lag ser riktigt starka ut måste jag säga. Och är ett snäpp bättre än de andra lagen. Det finns en anledning att dom har blivit topp fyra.
 
Då kommer semifinalerna att se ut på följade sätt:
Skellefteå - HV71
Färjestad - Luleå
 
Och finalen kommer att spelas mellan Skellefteå - Färjestad.
Men där kan det bli riktigt jämt! Kanske att Färjestad tar guldet ändå...
 
Men nu kör vi kvartsfinalerna först! HEJA BRYNÄS!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0