Nu väntar slutspel även för de regerande mästarna!

10.00 gick supporterbussen till Stockholm och Hovet. Jag var självklart en av supportrarna som hade en plats i bussen. Det var en nervkittlande känsla i kroppen då man visste att ett fullsatt Hovet väntade och matchen betydde otroligt mycket för båda lagen. 1 poäng räckte för att Brynäs skulle ta sig till slutspel, AIK var piskade att vinna matchen och ta 3 poäng. Skulle Brynäs klara av det grymma trycket från läktarna? fast i för sig, dom hade oss Brynäsare också! vi var mååånga vi med.
 
Väl i Stockholm så åt vi lite mat först på stället "Läckerbiten". Vi fick även besök av tränare Gunnar Persson som berättade om laguppställningen inför matchen och skador osv. Enterfeldt, Wännström och Lindholm spelar inte sa han. Så dom var alltså inte tillbaka? ajdå...sen fick vi veta lite andra småintressanta saker. När vi alla hade ätit klart så skulle vi gemensamt med både Brooklyns tigers och Brynäs Stockholm ta en promenad till Hovet. Det var ett rätt mäktig känsla faktiskt.  Längst fram gick fröknarna (poliserna) med sina elever bakom. Det kändes ungefär så, fast det här var häftigare. Poliseskort fick vi, och det kändes ju tryggt.
 
Väl inne på Hovet började arenan att fyllas och spelarna var ute för uppvärmning. Känslan i magen var ingen rolig känsla, pirrigt, nervöst och nästan jobbigt. Det var så mycket som stod på spel!
 
När väl matchen skulle dra igång och jag måste säga att det är mäktigt när AIK-klacken sjunger "Åh vi är AIK" det går inte att ta ifrån dom, det är häftigt. Men som tur var så var det inte dom som kunde vinna något, för då hade vi i Brynäsklacken inte haft en chans. Utan det var på isen det skulle avgöras. 0-0 stod sig länge länge länge...och jag blev bara mer och mer nervös. Jag kunde knappt stå still, ärligt talat så var det här nästan värre än SM-finalerna..hmm hur kan det komma sig? Jag vet inte men det var otroligt nervöst. Sen ungefär 12 min in i tredje perioden spelade Brynäs powerplay och skapade ett enormt tryck mot Daniel Larsson i AIK-målet. Då står han där på blålinjen våran "GUD" eller vad man nu ska kalla honom...må han ha gjort viktiga mål i sin karriär men det här måste var ett av dom viktigaste 1-0 Brynäs! och Hovet dog...Det var som någon sa "vem släckte lyset?" eller kanske "vem släckte AIK:s hopp att gå till slutspel?" jo mina vänner det gjorde Ryan Gunderson! Det här höll i sig och kändes egentligen aldrig så farligt. Utan Brynäs vinner matchen med 1-0 och tar 3 viktiga poäng och laget kan nu fira att man är i slutspel även säsongen 12/13.
 
Jag var helt död efter matchen, man ville ju skutta runt och bara vara helt tokig, men jag orkade helt enkelt inte. Vad utsätter man sin kropp för egentligen? det är ju inte hälsosamt...men ändå ska man åka iväg och ändå står man där och är hypernervös match efter match. Jo kära vänner det är ishockey och Brynäs IF vi talar om..då är det ingen lek. Men det måste ju vara någonting som gör att man ändå stöttar laget och åker iväg och ser dom och allt möjligt...jo det är kärlek, kärleken till föreningen Brynäs IF och självklart vännerna runt omkring laget.
 
Stämningen på bussen hem var god, jag orkade just inte göra någonting. Jag var helt slut.
 
Just att åka till Stockholm och Hovet är lite skrämmande egentligen. Nu hade vi polisar i närheten av oss hela tiden och det kändes tryggt så. Men just AIK-fansen kan vara mycket aggresiva och faktiskt lite "otäcka" om de vill. Gå själv med en Brynäströja runt arenan eller nått efter en sån här viktig match är inte att tänka på. Då kan vad som helst hända. Det var väldigt oroligt och bråkigt runt arenan igår vad jag förstod det som. Vi fick vänta bra länge innan vi fick poliseskort till bussen efter matchen. Sen under matchen kom det två AIK-supportrar och stormade Brynäsklacken och snodde med sig Brynäsflaggor som de antagligen skulle "bränna upp". Men poliserna fick tag på dessa grabbar och flaggorna. Men det blev lite slagsmål ändå och folk tröck sig för att gå på dom. Det är lite otäckt som sagt. Men poliserna var sega på att reagera tyckte jag...jag såg hur dom kom springande, men poliserna reagerade när dom var inne i klacken. Det var lite smådåligt faktiskt. Men nu gick det bra men vem vet vad som kunde ha hänt.
 
Är det så här vi ska ha det? att man ska behöva vara rädd för att gå på hockey? självklart inte! nu var jag aldrig rädd, men just AIK-supportrar kan hitta på vad som helst känns det som. Nog för att matchen betydde väldigt mycket för båda lagen så ska man aldrig behöva vara rädd. Ne som privatperson hade jag aldrig vågat gå på matchen och heja på Brynäs. Nu var det tur att vi var en samlad trupp med poliser runt omkring oss.
Det är bara omogenhet det handlar om när man ska försöka förstöra för andra lags supportrar.
 
Hur det än var så hade jag en otroligt rolig dag, och nu är Brynäs klara för slutspel, det innebär att man kan gå till Läkerol arena på tisdag och bara njuta av Brynäs IF. Ingen nervositet och ingen pirr i magen...ne bara gå och titta på ishockey. Kan behövas efter ett spännande slutspel som börjar 12 mars. Vilket lag får Brynäs möta i kvarten? Skellefteå? HV71? Färjestad? eller Luleå? Vilket lag det än blir så kommer Brynäs vara ett lag att räkna med, det är nu slutspelsformen slipas på riktigt! 3 poäng på tisdag och Brynäs har tagit 10 poäng på fyra matcher!
 
VI ÄR I SLUTSPEL!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0