Dags att uppleva äkta Gävledaladerbyn! Välkommen tillbaka Leksand IF!

Nu kan vi alla Brynäsare strunta i att åka till Stockholm och se tråkiga AIK, eller man får åka dit om man vill. Men nu finns det mycket häftigare matcher att se! Ca 140 km från Gävle ligger en stad, ne det är ingen stad, en liten by som kallar sig för Leksand. Ett ställe som är underbart fint på sommaren. Men nu tänker jag på alla hockeyälskare och då är det inte sommaren som gäller, ne nu brynäsare är det dags att besöka Tegera arena på riktigt och få se riktig ishockey. Leksand IF är nämligen tillbaka i Elitserien efter 7 års väntan! detta betyder att jag har aldrig varit med om ett riktigt Gävledaladerby, men nu är det dags! hatkärleken är tillbaka. Och jag hoppas att detta bara blir till en enda stor hejdundrande fest, fast jag är lite rädd att det blir någonting annat av det hela också. Det finns en enorm häftig historia mellan dessa två lag, Leksand och Brynäs. Jag har hört en massa historier om det ena och det andra. Men nu ska det byggas ny historia och det ska det göras i Tegera arena och i Läkerol arena. Jag kommer vara på plats på så många matcher det bara går när lagen spelar mot varandra. Det här kommer bli ashäftiga matcher, jag lovar! Det kommer inte spela någon roll om matcherna spelas på en måndag eller tisdag det kommer vara fullsatt ändå, trycket på biljetterna kommer vara stort, det kan jag räkna ut med lilltån redan nu. Det kommer vara många människor som kommer vilja se dessa två lag mötas i samma serie för en gång skull, annars är Brynäs mycket duktiga på att möta Leksand under försäsongen. Men nu kommer lagen även att mötas i samma serie och i riktigt heta matcher.
 
Enligt sportbladet.se så planeras det redan nu för att Leksand och Brynäs ska mötas i Stockholm för plats för ca 35 000 åskådare. Jo jag tackar ja! Vilken upplevelse liksom. Men nu ska man inte ha för stora förhoppningar, jag tycker bara det är så oerhört häftigt att Leksand IF är tillbaka där dom hör hemma.
 
Att Leksand nu tar en plats i Elitserien är ingen tvekan om, men något topplag lär de inte bli på en gång. Det kommer ta några säsonger för dom att etablera sig i Elitserien. Om man nu håller sig kvar så länge. Det hoppas jag såklart!
 
För mig som Brynäsare har detta varit som en liten dröm för mig. Att Leksand tar sig tillbaka och att man får uppleva denna enorma fest som det kommer att bli när dessa två lag möts. Strunt i den årliga hockeyfesten! nu kommer det vara hockeyfest i 5 matcher! Se nu till att heja på ditt egna lag och strunta i att bara "hata" de andra laget. Allt blir så mycket roligare då. Vi vet ju att Brynäs supporterklubb Kamratkompaniet har ett enormt hat mot Leksand, ni minns kanske flaggorna med ett Leksandsmärke med ett rött kryss över. Jag hoppas verkligen att det gänget skärper sig nu, så att det inte blir dom som förstör denna fina fest som det faktiskt kan bli.Gör dom det så förstör dom för oss supportrar och hela föreningen. Det har aldrig funnits något hat mot Leksand. Utan det är den enorma historia mellan lagen som har byggt upp något som kallas för "hatkärlek" men det är inte ren hat. Det ska bli oerhört intressant att se hur respektive supportrar reagerar mot varandra när lagen möts i vinter.
 
En sak är klar, jag tänker njuta av varje sekund lagen möter varandra, jag har hoppats så länge, jag har längtat, jag har saknat Leksand IF i Elitserien. Men nu är drömmen sann! Välkommen tillbaka Leksand IF! Välkommen till Gävle! KROSSA LEKSAND!
 
 

Kommentarer
Postat av: Christoffer

Förstår inte riktigt vad du menar med att KK skulle förstöra matcherna mot Leksand, de är ju ingen firma direkt.

Lite hat mellan supportrarna tycker jag är positivt så länge det är harmlöst och inte går till överdrift, just som jag tycker det är i KKs fall, även om vissa är mer extrema än andra.
Men det är ju min åsikt, tycker själv att det är lite mer eggande att "hata" med glimten i ögat än att stå och "kramas" med motståndarsupportrarna.

2013-05-14 @ 23:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0