0-0 är alltid tråkigt !

Fredagkväll, och de flesta laddar väl inför morgondagens fulla Elitserieomgång kan jag tänka mig. Men jag blickar tillbaka till igår kväll. Brynäs var spellediga och de flesta andra också, men två matcher skulle spelas igår. AIK-Skellefteå och Färjestad-HV71.
 
Jag valde att följa matchen mellan Färjestad och HV71 hemma hos en kompis. Det visade sig bli helt fel match som vi valde. Den här matchen slutar faktiskt 0-0 efter 60 minuter. HV71 vinner sedan på straffar.
 
Men det som gör mig fundersam är att hur två lag kan skapa så lite i en match. Ville dessa två lag inte vinna gårdagens möte eller? enligt Wikegård och dom på Cmore så brukar det smälla rejält när dessa två lag möts, och det brukar bli rätt häftiga matcher. Jo tack, 0-0 är rätt häftigt det också! Vad beror det på att det blir 0-0 i en elitseriematch egentligen? Färjestad hade ändå nästan 40 skott mot HV71:s målvakt Gunnarsson. HV sköt bara ca 13 skott på Salak, vilket är alldeles för lite. Nu var det två bra målvakter, men samtidigt skapades det för lite målchanser åt båda hållen. Dessutom tacklades det alldeles för lite, det var knappt några närkamper alls.
 
Självklart beror det mycket på att det är två mycket koncentrerande lag, inget lag vill tappa poäng och göra misstag. Och det är inte många omgångar kvar nu och varje poäng kan vara livsviktig. Men samtidigt kan inte lagen gå in i en match och tänka så heller. Utan man måste ju spela ishockey också. Och våga skapa målchanser och avgöra matcher. Gårdagens möte mellan Färjestad och HV71 var världens sömnpiller. Det var verkligen två lag som satte försvarsspelet i fokus mer än att anfalla. Vilket är lite synd, för någon underhållande ishockey blir det då inte. Nu var det här säkert bara en engångstillfälle för båda lagen och i nästa match ger de järnet istället. Man vet inte men det här är två lag som i vanliga fall spelar en bra anfallshockey, så varför det såg ut som det gjorde igår vet jag inte.
 
Men det som HV71:s tränare Ulf Dahlén säger efter matchen gör mig ändå lite fundersam.
- Vi åkte hit till Karlstad och ville spela liknande spel som Färjestad.
 
Åker man inte till en bortamatch och spelar sitt eget spel? än att försöka spela som det andra laget. Det lät för mig helt galet om jag ska vara ärlig. Både jag och Eva satt framför TV:n och såg lika förvånade ut både hon och jag. Som ett lag spelar man väl ändå med den spelidén man har i den föreningen? och inte försöker på någon annans spelidé. I grund och botten måste man väl ändå ha en spelidé och spela utifrån den. Eller så var det jag och Eva som missuppfattade det hela.
 
Men hur det än är och hur nu Ulf Dahlén tänker så var det iallafall en trist match att se på. I den andra matchen blev det iallafall lite fler mål, Skellefteå vann ganska enkelt mot AIK på Hovet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0