Det måste finnas ett ansvar hos den spelare som blir tacklad också!

Bara för att jag skrev att 0-0 är så tråkigt när det blir i ishockey , så ska Brynäs just spela en 0-0 match i gårdagens omgång mot Växjö. Brynäs kunde ändå vinna i förlängningen med 1-0, det var Johan Harju som snyggt satt upp pucken i nättaket. Honken räddade Brynäs många stunder i den här matchen, det var ingen glänsande ishockey från bortalaget, inte heller från hemmalaget ska tilläggas. Det var en mycket låg underhållningsvärde på matchen tyvärr. Jag är bara oerhört glad att Brynäs ändå kunde knipa till sig 2 poäng, utan att göra en bra match. Men som sagt, vid många tillfällen var det mest "Honken" mot Växjö. Honken gör en kanonmatch åter igen! han har verkligen hittat formen den karl! 
 
Men inte så mycket mer fokus på den matchen, istället tänkte jag prata om något helt annat som har varit en snackis under en lång tid nu och inte blir det så mycket bättre heller. Ämnet togs upp av expertkommentatorn Niklas Wikegård igår mellan pauserna i Växjö-Brynäs matchen. Ämnet jag pratar om är tacklingar, och tacklingar mot huvudet. 
 
Senaste otäcka tacklingen delade Färjestads Christian Berglund ut mot Modos Peter Öberg, i en match som spelades 30/12. Berglund kommer i en mycket hög fart och trycker dit Öberg så han faller ner på isen. Som man ser på reprisbilderna så är det axeln som Berglund trycker mot Öbergs huvud. Jag själv tycker det är jättesvårt att avgöra om tacklingen är okej eller oshysst. Självklart ska inte armbågar, axlar och sånt vara vid huvudet så det kan skada spelaren som blir tacklad. Men samtidigt så går det så otroligt fort där ute på isen, så jag förstår om spelarna inte hinner med att tänka på varje liten situation de är med om ute på isen. 
 
Igår ställde Färjestadspelaren Christian Berglund upp på en intervju om just tacklingen han gjorde mot Peter Öberg. Och han sa bland annat att han har hört att det är spelaren som tacklar som har ALL ansvar för att spelaren som blir tacklad inte blir skadad. Utan att det är en shysst tackling. Sen kan den såklart ta olyckligt det kan man ju inte diskutera. Men just det här att "Den som tacklar har ALL ansvar" Det låter för mig myckte knepigt, han som blir tacklad måste ju också ha ett ansvar att skydda sig elller att titta upp och kanske inte bara titta på puck. För det är precis det Peter Öberg gör när han blir tacklad, han tittar bara på pucken och är inte alls beredd på att Berglund kommer i hög fart och trycker dit honom. Jag tycker ändå att man ska försvara Berglund lite och att det måste ju även vara han som blir tacklad som också har ett ansvar? Och inte bara han som tacklar. 
 
Hur det än är så är detta ett problem i Svensk ishockey just nu. Det har hänt alldeles för många otäcka tacklingar mot huvudet. Man kan ju inte ta bort tacklingar, då blir det snart inget underhållningsvärde kvar i ishockeyn. Det är när spelare tacklar varandra som publik och supportrar blir galna och skapar en stämning i hallarna. Men just tacklingar mot huvudet måste såklart bort. 
 
Tack för mig! 
 
Vill ni se tacklingen så här har ni en länk: http://www.youtube.com/watch?v=fMJ65tje5bU
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0