Cody Franson lämnar Brynäs - Hockeysverige reagerar !

Nu är det alltså klart att Brynäsbacken Cody Franson lämnar Brynäs för att spela i NHL. Nu när NHL drar igång igen i helgen efter lockouten.
 
Detta har skapat en otrolig karusell i hockeysverige, att Franson bryter sitt kontrakt med Brynäs som egentligen skulle gälla hela säsongen ut. Det var just det här man inte fick göra. Skriva på korttidskontrakt med NHL-spelare. Lika har Frölunda och Modo också gjort. Den som kanske har tagit hårdast på det här är Växjö:s VD Anders Öman. Han rasar fullständigt på Brynäs och tycker att det är förjävligt.
 
- Jag är besviken på alla svartfötterna som inte har någon heder i kroppen. Det finns klubbar och klubbdirektörer som jobbar dygnet runt för att få ihop verksamheten och utveckla svensk ishockey. Idrott bygger på etik och moral och ligan påstås stå för professionalism och ska vara ett föredöme för svensk hockey. Sedan finns det tre klubbar som beter sig som clowner. Ett styrelsebeslut fattades enhälligt och ingen gjorde några reservationer gentemot det. Där var det sagt att vi inte ska ta in några NHL-spelare eller spelare på korttidskontrakt som ska lämna för NHL. Det var sagt och ingen sa ett ord innan tre klubbar plötsligt skiter fullständigt i vad vi kommit överens om. Det finns ingen heder och moral. Jag ägnar mitt liv åt att jobba med det här och det här är det värsta jag varit med om. Det är värre än dagis, säger Anders Öman till Sportbladet. (från Aftonbladet 13/1)
 
Så sa alltså Växjö:s VD Anders Öman. Nu till mina egna åsikter kring det här. För det första har Brynäs inte skött det här särskilt snyggt, det kan man inte ta miste om. Men samtidigt hade inte Franson något NHL-kontrakt när han skrev på för Brynäs, han tillhörde alltså ingen NHL-klubb. Men sen om de hade någon deal om att om NHL drar igång så får han lämna Brynäs och gå till NHL, det är lite fulspel det med. Jag vet inte alls hur hockeyligans regler är, finns det ens några regler för det här? jag vet att klubbarna inte fick skriva korttidskontrakt med spelarna, men om de inte tillhörde någon klubb då? jag har ingen aning, men visst reagerar ändå Anders Öman lite väl mycket på detta?
 
Det är Växjö som klagar på detta, även AIK. Det är två lag som har det mycket tufft i Elitserien just nu. Just därför dom klagar? men iallafall så tror jag att tabelläget inte hade varit annorlunda om inte de här NHL-spelarna hade spelat i de tre Elitserieklubbarna, det är Frölunda, Modo och Brynäs där det har varit NHL-spelare. Jag tror inte tabellen hade sätt annorlunda ut faktiskt. Eller hade Växjö räknat med att de hade legat bland de fyra bästa då eller om inte NHL-spelare hade spelat i Elitserien? knappast! Borde inte Anders Öman koncentrera sig på att hålla kvar sitt kära Växjö i Elitserien istället för att klaga på andra Elitserieklubbar?  
 
Det ska bli intressant att se vart det här tar vägen, men tror inte det kommer hända så mycket, för vad kan hockeyligan göra? knappast så mycket.
 
Jag vill iallafall tacka Cody Franson för hans tid i Brynäs IF och all lycka till i NHL nu!
Brynäs föressten som ikväll halkade ner till en 8:e plats i tabellen, vilket inte alls är bra. Det var uppåt man siktade inte åt andra hållet. Nu har man en otroligt viktig vecka framför sig. Rögle borta i morgon och Timrå borta på fredag. Två matcher Brynäs bara MÅSTE vinna. Kom igen nu grabbar, visa vilka som är regerande svenska mästare!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0