8 dagar kvar.....Från Brynäs till Gefle IF

Egentligen var det meningen att idag skriva lite kort om någon av Brynäs nyförvärv, men under kvällen sändes det en oerhört intressant debatt på GD.se om Gefle IF framtid och om att bygga en fotbollsarena vid Läkerol arena och Sätraåsen, för att skapa en idrottspark här i Gävle, efter debatten väckte det otroligt mycket intressanta tankar hos mig. Därför tänker jag dela med mig av lite tankar och åsikter.
 
För det första är det en riktigt bra idé. Jag lyssnade på vad Gefle IF hade att säga om det här, och enligt dom är dom stensäkra på sin sak, och enligt mig låter det väldigt bra.
 
Vad skulle det innebära för Gävle som stad om det byggdes en fotbollsarena på Sätraåsen där Läkerol arena står, Gunder Häggstadion, Travbanan och Tennishallen?
Enligt mig skulle det här betyda att fler skulle vilja besöka Gävle, fler vill se fotboll, än vad det gör idag på Strömvallen. Det kanske till och med kan bli så att fler intresserar sig för sport, när det finns fina arenor att träna i.
Och just det med ungdomar och samarbete med skolor, idag har Brynäs IF ett otroligt bra samarbete med just skolar, ta Prolympia som ett bra exempel...går det bra för andra ungdomar i tex fotboll eller ishockey så lockar det förstårs fler att utöva sporter, men just därför behövs en bra arena och ett ställe där det finns andra sporter runt om kring, och Sätraåsen är då ett otroligt bra förslag.
 
Som hockeytokig Brynässupporter så ser jag BARA fördelar med att ha en fotbollsarena bredvid Läkerol arena. VIssa kanske tycker att hockeyn ska ha sin plats och så vidare, men jag tycker bara det skulle vara roligt att samla idrotterna på ett och samma ställe, och dessutom när Gävle har två föreningar i den högsta ligan, både Elitserien och Allsvenskan. Det säger hur viktigt det är att Gävle statsar på idrotten och bra arenor. Nu säger jag kanske det just för att jag är så sportintresserad, det finns säkert Gävlebor som sitter hemma i TV-soffan och säger att ne lägg pengarna på något viktigare än en fotbollsarena, Strömvallen är så fint blablabla....
De måste såklart få tycka det..
 
Under debatten fick man även höra vad våra politiker tycker om den här frågan, och jag vet inte men några visste väl knappt vad idrott är...säga att Gefle IF spelar i Elitserien...då har man ju bra koll, eller inte. Och säga att det kommer bli så bra om Strömvallen får rustas upp och det kommer att öka publiksiffror då....Ne kära ni! det som behövs är en arena med tak och en fräschare arena. Jag har besökt Strömvallen ett antal gånger, jag går tio gånger hellre till Läkerol arena, nu är det såklart inte så konstigt då jag är mycket mer intresserad av Hockey än fotboll, men jag kände direkt när jag hade besökt Strömvallen första gången, att ne fy hit tänker jag aldrig gå mer! kallt och vad sitter man på? jo kalla träbänkar där man kan sitta i några minuter sen har man träsmak i baken...ne bygg en fin arena vid Läkerol arena, då kan till och med jag gå och titta på fotboll ibland. Jag lovar!
 
Mycket intressant dabatt som sagt och det går att diskutera det här länge till, men jag nöjer mig här...nu är det upp till politikerna att säga sitt och våga göra Gävle till en riktig idrottsstad! Kan Brynäs IF så kan Gefle IF ! TILLSAMMANS ÄR VI STARKA !
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0