10 dagar kvar...Tabellen efter 55 omgångar, Luleå vinner guld !

Sådär ja, nu ska en Elitserietabell tippas! Passande nog så sändes Upptaktsträffen på Hockeyligan.se, så jag fick mer inblick på alla andra 11 lag och inte bara Brynäs. Jag måste säga att det ser ruskigt spännande ut, många lag har verkligen spetsat till det och värvat smart. Jag tror det kommer blir så tajt så tajt mellan alla lag den här säsongen faktiskt. Sen kommer det alltid vara lag som överraskar och något lag man tror det ska gå jättebra för men hamnar i nedre tabellen, ja man kan aldrig vara riktig säker på något lag faktiskt. Men efter dagens upptaktsträff så fick jag ändå en liten känsla för vilka lag som kommer få spela slutspel och vilka lag som hamnar i den nedre delen av tabellen. Men det är svårt, men en tabell måste tippas. Och jag går såklart INTE efter hjärta när jag tippar en tabell, för då hade jag valt Brynäs IF direkt som SM-guldsvinnare...ne jag är ärlig och skriver en tabell med hjärnan och inte hjärtat. Så nu kör vi !
 
Alexandras sluttabell Elitseriesäsongen 12/13
 
1. Skellefteå
2. HV71
3. Luleå
4. Brynäs
5. Färjestad
6. Linköping
7. Frölunda
8. AIK
_______________________
9. Växjö
10. Modo
________________________
11. Timrå
12. Rögle
 
Skellefteå, HV71, Luleå och Brynäs kommer att bli de fyra topplagen i säsongens Elitserie. Skellefteå har kvar själva stommen i sitt lag, och det tror jag är väldigt viktigt för att gå hela vägen. De har förlorat 2 finalserier i rad nu, nu är det väl ändå dags för ett guld? Istället har HV71 haft två kämpiga säsonger, då laget har åkt ur direkt från slutspelet, i kvartsfinalserien. Men inför den här säsongen så har de byggt smart och bra, iallafall vad jag tror, sen kommer Gustaf Wesslau vara en mycket viktig del i HV71, han kommer rädda HV i många matcher. Luleå ser även dom ut att vara ett riktigt starkt lag. Ett Luleå som förra säsongen vann serien, men sen direkt i slutspelet tog det stopp. Kan Luleå gå hela vägen till en SM-final tro? Enligt mig har de ett oerhört spännande lag så det är inte alls omöjligt, men visst måste den offensiva hockeyn bli bättre då? Sen har vi de regerande Svenska mästarna Brynäs. Laget har såklart tappat viktiga spelare, som Silfverberg, Johan Larsson, Andersén för att nämna några. Men ändå tycker jag att Sundlöv har värvat smart, tagit in lite spets genom Johan Harju och Sebastian Enterfeldt och även en spännande spelare som Andreas Thuresson. Sen finns det en hel drös med juniorer som säkert vill ta chansen och visa vad de går för i Elitserien. Brynäs har blivit ett topplag och är där för att stanna, det tror jag säkert, men frågan är om det kan gå hela vägen igen? chansen är lika stor som att de andra 11 lagen tar sig hela vägen.
 
Sen har vi Färjestad, Linköping, Frölunda och AIK i nedre delen av slutspelstabellen. Ett Färjestad som också ser riktigt starkt ut, de får hem Alexander Salak, som säkert kommer bli riktigt bra. Färjestad är alltid svåra att möta och ser alltid starkt ut. Men jag känner ändå att de inte riktigt kommer att tillhöra ett topplag denna säsong, sen kan de säkert ta sig långt i slutspelet, dock inte hela vägen enligt mig. Linköping som förra säsongen var riktigt nära att få spela Kvalserien, men som klarade sig. Snacka om att laget känner en enorm revanschlust! Man har fått hem Mattias Weinhandl, som kommer betyda en hel del för laget. Sen har Roger Melin tagit över laget, han ska skapa lugn och harmoni i Linköping. Det tror jag kommer ta Linköping långt. Frölunda ser också de riktigt bra ut, har behållt de flesta i truppen, vilket bara lovar gott. Men det blir inte någon final i Scandinavium den här säsongen. AIK har jag tippat som sista slutspelslag, för att de har tappat en hel del viktiga spelare, framför allt Viktor Fasth. Per-Erik Johnsson har tagit över efter Roger Melin, vilket jag tror inte gör AIK bättre, utan sämre tyvärr. Det blir kvartsfinal men där åker laget ut, trots att AIK har många bra spelare så tror inte jag att det räcker hela vägen.
 
Allra längst ner i tabellen har jag tippat Växjö, Modo, Timrå Rögle. Tittar man så är de här fyra lagen de lite sämre i Elitserien. Men jag har sagt det förut, lag kan överraska! det skulle inte förvåna mig om vi får se ett Timrå i slutspel till exempel, nu tror inte jag det men det kan bli så. Ett Växjö som nu gör sin andra säsong i Elitserien. Det nådde nästan till Slutspel förra säsongen. Den här säsongen blir det nästan lika bra, dock blir det inte slutspel den här säsongen heller om man ska fråga mig. Laget har tappat några viktiga spelare, och som målvakt tar man in Fredrik Norrena, när ska han bli för gammal att spela ishockey då? aldrig verkar det som. Kanske att han vill ha revansch efter Linköpings säsong. Jag vet inte, men som sagt, slutspel blir det inte. Modo är ett lag som kanske egentligen ska spela slutspel, men inte enligt mig! jag gillar inte att man värvar alldeles för många utländska spelare, nu när Elitserien börjar utvecklas till något riktigt bra, när alla juniorer från många lag får chansen och gör det riktigt bra, då värvar Modo istället en massa spelare utifrån, jag gillar det inte. Men de vill såklart kanske inte satsa lika mycket på sina juniorer som till exempel Skellefteå och Brynäs gör. Men ändå, det är synd. Och för att få ihop en grupp med många spelare utifrån så behövs det otroligt mycket tid och jobb. Därför tror jag att Modo missar slutspel och hamnar i ingemansland. Timrå har det kämpigt säsong efter säsong, och kommer få det även den här säsongen. Tycker inte laget ser så jättebra ut om jag ska vara ärlig, men som sagt, de kan överraska, och just Timrå är ett sånt lag som just kan överraska allt och alla. Sist i tabellen placerar vi nykomlingarna Rögle. Det är alltid tufft första säsongen efter att man har varit nere i Allsvenskan och snurrat att spela en bra säsong i Elitserien. Vilket det kommer att bli för Rögle, de kommer att få spela Kvalserien, men sen kan de mycket väl hålla sig kvar i Elitserien.
 
Mitt Guldtips: Luleå
 
Så ser det alltså ut om man ska tro mig. Om 10 dagar drar alltså kalaset igång! Det ska bli oerhört häftigt att få se LIVEhockey igen och se vilka lag som kommer fajtas om SM-bucklan. En sak är klar, alla kommer vilja slå de regerande Svenska mästarna Brynäs IF.....Det lovar jag att Tommy Jonsson och laget sätter stopp för!
BRYNÄS IF ÄR DOM BÄSTA !!! <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0