Att vara tjej och älska sporten ishockey!

Jag såg något intressant på Aftobladet.se idag. Programmet After ice som sportbladet gör med Thomas roos och gänget kikade jag på en stund idag. Ett program där de pratar om ishockey och analyserar hockeymatcher och visar också andra hockeyinslag. Det har tillkommit en tjej till programmet och hon hade gjort ett roligt inslag med tankar och åsikter om att vara tjej och tycka om ishockey. Hon visade några vanliga kommentarer hon får för att hon gillar hockey.  
 
Det här väckte många tankar hos mig faktiskt. Jag är ju själv tjej och älskar sporten ishockey. Hur blir man behandlad som tjej när man älskar en sådan mansdominerad sport som ishockey?
 
Vilken tjej har inte hört frågan, vilken kille tycker du är sötast/snyggast i Brynäs? Jag har hört den ett antal gånger. Och visst finns det snygga killar i Brynäs. Men för mig är det en sak som gäller! det är spelet Brynäs spelar som jag tittar på och kärleken till Brynäs IF hockeyförening. Sen vilka som spelar i laget struntar jag fullständigt i. Visst har man favoriter i sitt egna lag, men det har jag för att jag gillar deras spelstil eller att jag tycker spelaren är riktigt bra. Men att stå på läktaren bara för att kolla in grabbarna på isen och tycka att dom är så söta är för mig helt ofattbart hur man kan göra det, men gör man det så är det bara att acceptera. Det finns säkert tjejer som är mer intresserade av spelarna än själva spelet ishockey. Men för mig är det bara sporten ishockey som gäller och det spelet laget presterar på isen.
 
Men blir man behandlad lika som supporter om man är tjej eller kille?? Jag har faktiskt inte märkt någon stor skillnad på det faktiskt. Jag har stått ganska många säsonger på ståplats i Läkerol arena och inte vad jag kommer ihåg just nu så har det inte varit någon skillnad. Enstaka händelser hit och dit har man väl varit med om men annars är det väl rätt så jämt måste jag säga. Iallafall vad jag känner så här spontant. Sen finns det säkert tjejer som har känt sig orättvist behandlad, men det är lika för killarna.
 
Det är ganska intressant att diskutera. Men att vara tjej och älska ishockey är iallafall det roligaste som finns. Jag ångrar inte att jag började älska Brynäs IF och följa laget varje match. Tjejer kan hockey minst lika bra som pojkar, om inte bättre ibland.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0