HV71 och Linköping kommer bli farliga kommande säsong!

Med 56 dagar kvar till Elitseriepremiären och endast 11 dagar kvar tills de flesta lag går på is, det gör iallafall Svenska mästarna Brynäs IF. Ska bli mycket intressant att se nyförvärven som till exempel Johan Harju, Sebastian Enterfeldt och ja faktiskt alla ska bli intressant att se.
 
Men nu lite spekulationer om de andra 11 lagen och självklart Brynäs...Kommer Rögle att klara sig i Elitserien nu ett tag framöver? Kommer Skellefteå förlora en tredje raka final? Hur bra är egentligen Timrå? och Hur kommer de regerande mästarna Brynäs IF ta sig an pressen från de andra lagen? vilka lag blir "topplagen"? och vilka får skriva in schemat för kvalserien?
 
Frågorna är många, och faktiskt riktigt svåra att svara på, det är bara mina spekulationer som jag vill dela med mig av. Jag är ingen expert eller något proffs, Anrell är expert och tipsade inför förra säsongen att Brynäs slutar sist i tabellen...så även för experter kan det gå galet. Där gick det väl lite för långt ändå? Jag hoppas jag har lite mer rätt än vad han hade...
 
Jag skriver lite kort om varje lag så får vi se sen vart vi hamnar, men jag gör ingen tabell, den kommer att komma närmare Elitseriepremären.
 
AIK
Laget som fick stryk av Skellefteå i semifinalen. Men ännu en gång visar de att laget är ett lag som tar sig till semi. Inför den här säsongen har de tappat både Roger Melin och Gunnar Persson, vilket tror jag blir tungt för AIK. De har rensat ganska rejält i truppen, hela 12 nyförvärv och 13 förluster. Det gäller att de får ihop laget på ett bra sätt nu på försäsongen så de är riktigt tajta sen när säsongen drar igång. Jag tror inte AIK tar sig till semifinal igen faktiskt. Men slutspel blir det säkert...dock tar det slut i kvartsfinalserien. 
 
BRYNÄS IF
Svenska mästare säsongen 11/12...har inte upplevt något häftigare! men nu gäller det att blicka framåt och glömma SM-guldet, nya mål och nya förutsättningar. Tommy Jonsson och Janne Larsson får nu hjälp av en tredjelänk i tränarledet inför den här säsongen, Gunnar Persson kommer nämligen in och hjälper till. Annars har laget självklart tappat några tunga spelare som till exempel Jakob Silfverberg, Johan Larsson, Niklas Svedberg, Sebastian Wännström. Det finns en del tunga namn som nu är borta. Sen ser det faktiskt riktigt intressant ut på nyförvärvningarna, vad kommer Johan Harju kunna bidra med? kommer Robin Rahm att vara den lovande målvakt som han var i Färjestad innan han åkte fast för doping? ja, jag vet inte...men säsongen kommer bli tuff, men jag tror Brynäs kommer fortsätta att vara ett topplag i svensk ishockey. Slutspel blir det, sen hur långt det går där är svårt att säga, men visst en till final skulle inte sitta helt fel?
 
FRÖLUNDA HC
Ett Frölunda som åkte ut redan i kvartsfinalserien mot Brynäs. Ett Frölunda som man hade stora förhoppningar på inför förra säsongen, laget satsade verkligen hårt och det gick riktigt bra i början av säsongen. Men Brynäs var för tuffa för Göteborgarna helt enkelt. Laget har försökt behållt så många spelare som möjligt, men 2 helt nya målvakter kommer stå i Scandinavium kommande säsong. Även så kommer Dick Axelsson att ta på sig Frölundadressen...hur kommer det gå? Svårt att säga vart Frölunda kommer att sluta, men de har ganska många kvar sen förra säsongen och vilket jag tror är väldigt viktigt, så kan det sluta på en slutspelsplats tro? ja, kanske till och med att laget tar sig till en semifinal?
 
FÄRJESTAD BK
Ett lag som tog sig till semifinal, men där tog det stopp, Brynäs var för bra helt enkelt. Ett Färjestad som annars har tagit sig till final många gånger på 2000 - talet. Färjestad är ALLTID ett bra lag, om man kan säga så, de tar sig ofta väldigt långt och får en bra placering i tabellen. Laget tappar ganska många tunga namn inför kommande säsong. Men värvar in ganska intressant också. Känns som om FBK satsar lite mera på sina egna spelare nu än förut, de tar in många spelare från J20 laget. Att ta fram egna spelare från egna leden lönar sig faktiskt, kolla bara på Skellefteå och Brynäs. Hur långt går Färjestad nästa säsong då tro? Slutspel blir det...men nja, Färjestad tar sig inte till semi....känns inte som om laget är bättre än förra säsongen.
 
HV71
Ett lag som har haft det lite halvtungt de senaste två säsongerna, har inte räckt till någon semifinalplats, utan laget har åkt ut redan i kvartsfinalerna. Förra säsongen mot Färjestad och året innan mot AIK. Men inför den här säsongen ser det lite ljusare ut. Laget har rensat ganska mycket i truppen, och även HV71 satsar nu på spelare från de egna leden. Marcus Nilsson ska bli mycket intressant att se hur han klarar sig i HV71. Elias Fälth är en annan het värvning. Men hur bra kommer Gustaf Wesslau vara? lite tveksam på honom faktiskt. Slutspel blir det garanterat....men hur långt då? Jag skulle faktiskt gissa på en finalplats...Laget är rejält revanschsugna nu efter två kvarsfinalförluster i rad.
 
LINKÖPING HC
Ett lag som förra säsongen var en synål från att få kvala sig kvar i Elitserien, men laget klarade sig och slutade på en 10:e plats i tabellen. Inför den här säsongen har laget rensat ganska rejält i truppen för att få in ny vilja i gruppen. Mattias Weinhandl återvänder till klubben, ska bli mycket intressant att få se honom igen. Sen är det en ny huvudtränare som har satts in, det är Roger Melin som kommer att ta över Linköping den här säsongen. Hur kommer han att lyckas? Linköping är ett jättesvårt lag att tippa hur det kommer att gå, de har länge varit ett topplag, men senast nu en 10:e plats i tabellen, undra om det är revansch som gäller? eller om de ska fortsätta att trampas där nere utanför slutspelet. Jag känner på mig att Linköping kommer bli farliga den här säsongen, men hur farligt?
 
LULEÅ HOCKEY
Ett lag som slutade på toppen av tabellen, ja faktiskt 1:a. Men sen i slutspelet gick det inge vidare. Laget åkte ut i kvartsfinalserien mot AIK. Inget som Luleå hade räknat med, utan det var nog meningen att de skulle gå längre än så. Inför den här säsongen har de rensat ganska mycket, de har tappat många viktiga spelare. Men även fått in några härliga lirare, vad sägs som Linus Klasen till exempel? oj, blir häftigt att se honom i Elitserien igen! Sen vet jag inte om jag tycker det ser så intressant ut...frågan är om Luleå blir ett topplag den kommande säsongen också? jag är tveksam...orkar de ens ta sig till slutspel? kanske, kanske inte...ärligt talat så vet jag inte riktigt vad jag ska tro om Luleå hockey den här säsongen...ingen final iallafall...
 
MODO HOCKEY
Ett lag som förra säsongen tog sig till slutspel men åkte ut i kvartsfinalserien mot Skellefteå. En bra säsong av Modo hockey annars. Inför kommande säsong tappar man en hel del spelare och in värvar man många spelare från andra ligor än Elitserien. Några spelare man inte ens har hört någonting om. Men det blir säkert bra. Dock tror jag inte på att Modo kommer till slutspel. De får kämpa om de fyra sista platserna. De klarar sig från kvalet, men inge slutspel för Ö-vik den här säsongen.
 
RÖGLE BK
Välkommen upp i ES igen då Rögle! Ett Rögle som puttade ner Djurgården i Allsvenskan. Ärligt talat så vet jag inte alls så mycket om den här truppen som ska spela för Rögle den här säsongen. Jag tror iallafall att Rögle får kämpa för att hålla sig kvar i Elitserien. Det kommer inte bli lätt, och vem vet det är kanske Rögle och Djurgården som möts i en kvalserie i vår och då kanske Djurgården petar ner Rögle? ja, vem vet, men mycket möjligt.
 
SKELLEFTEÅ AIK
Ett mycket bra kämpat Skellefteå tog sig till final andra året i rad. Den här gången var det Brynäs dom skulle slå. Men icke sa Nicke, det gick inte. Och laget stod där med silvermedaljer runt halsen andra året i rad. Det kan inte vara lätt om man har spelat för Skellefteå AIK två säsonger i rad och inte nått det dära SM-guldet som har varit så nära. Inför den här säsongen har laget tappat många bra spelare, och inte värvat något speciellt än så länge. Jag tror inte Skellefteå kommer att stå en tredje gång med silvermedaljer runt halsen, ne nu tar det stopp antingen i kvartsfinalen eller i semifinalen. Det blir ingen final igen på ett tag.
 
TIMRÅ IK
Ett Timrå som slutade sist förra säsongen, och det med ganska stor marginal till närmaste Djurgården. Timrå kommer från en riktigt dålig säsong. Det har rensats ganska mycket i laget inför kommande säsong. Många som har lämnat men också många nyförvärv. Men det känns som om laget har värvat ganska smart faktiskt. Timrå är ett lag som kan överraska alla i hockeysverige. Vilket jag tror kommer att hända den här säsongen, de klarar sig ifrån kvalserien iallafall, ja vem vet, kanske blir det till och med en slutspelsplats för Timrå? svårt att säga men laget ser bättre ut nu än vad det gjorde förra säsongen.
 
VÄXJÖ LAKERS HC
Ett lag som ett överraskande sätt kom på en 9:e placering i tabellen förra säsongen. Det gjorde dom riktigt bra för att vara nykomlingar i Elitserien. De har förlorat många tunga namn och nyförvärven ser väl sådär ut tycker jag själv. Det blir nog inte en 9:e placering i tabellen igen, utan de kanske få kvala sig kvar? det är min känsla, för det är tunga namn som har lämnat föreningen, så som Ilkka Heikkinen, Martin Gerber och Mike Iggulden. Så tyvärr Växjö så blir det kvalserien.
 
                       Skellefteå och Brynäs får det lite tuffare kommande säsong..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0