Att vara supporter till en föreningen man älskar!

Hur är det att vara supporter till ett lag man älskar? Finns det någon överdrift? Hur mycket pengar kan man lägga ner på en förening man älskar? När är man en äkta supporter? Här är bara några frågor och tankar som jag fick idag, denna tråkiga måndag. Så jag tänkte, varför inte skriva ner mina tankar och åsikter om detta, efter mina erfarenheter såklart, det finns säkert många därute som vet bättre än vad jag vet, men det här är mina erfarenheter som supporter....
 
Ja, hur är det egentligen att vara supporter till ett lag man älskar. I mitt fall är det Brynäs IF som ligger varmt om hjärtat. Jag går som sagt på alla Brynäs hemmamatcher, dom jag kan se såklart, det finns faktiskt viktigare saker än Brynäs om ni inte visste det. Utbildning, jobb och familj går såklart före. Men annars lägger jag ut mycket tid till hockeyn. När det passar och när ekonomin räcker till så åker jag även på någon bortamatch. Kanske ingen som är för långt bort, men det har hänt det också. Men för det mesta är det hemmamatcherna som gäller. På matcherna har jag i regel Brynäs matchtröja på mig, även ibland en halsduk och någon keps eller mössa på huvudet, i Brynäsfärger såklart. Jag tar mig till arenan ungefär en timme före match, förut var jag där när arenan öppnade, två timmar före match, men har nu trappat ner så jag är där till uppvärmningen. På ståplats där jag är så hejar jag och sjunger ramsorna som klackledaren sjunger och tittar helspänt på matchen. Jublar självklart om det blir mål och suckar lite lätt när motståndarlagen gör mål. Så här ser ungefär mitt supporterliv ut, alldeles lagom. Många som inte vet vem jag är säger oftast att jag måste vara den galnaste hockeysupporten som finns, det beror på, jag tror det finns värre. Men jag kan inte gömma mig, för jag är väldigt intresserad och tycker själv att jag kan ganska mycket om ishockey i det stora hela också.
 
Kan det gå till överdrift? svårt att säga, men spelarna i ett lag är som oss supportrar helt vanliga människor, de är inga "superhjältar" utan det är vanliga människor. De gör bara sitt jobb på isen och det är såklart att lira hockey. Och jag tror att som supporter får man akta sig för att "lägga sig i för mycket" Vi ska som sagt stå eller sitta i arenan och heja fram laget till segrar, sen är det självklart så att man skaffar sig favoriter i ett lag, det gör alla supportrar, men ishockey är en sport där spelarna drar iväg till andra elitserielag rätt som det är och favoriten är då förlorad...så jag tror inte man får överdriva med att skaffa sig favoriter i ett lag. Sen får man även passa sig för spelarna när de är "privata" personer...de är absolut inte samma person på rinken som privatperson. Som supporter ska man nog inte prata för mycket med spelarna utanför hockeyn, visst känner man spelaren lite extra så kan man naturligtvis prata med honom. Men tror det är viktigt att tänka på skillnaden mellan spelare och privatperson.
 
Sen finns det såklart människor som inte alls borde befinna sig på ståplats och hockeyrinkar i huvudtaget, de som inte alls intresserar sig för hockeyn, utan ska leta efter snygga killar istället...eller ge människor blickar hela tiden...Det finns säkert andra ställen ni kan hitta snygga killar, på hockey är man för att titta på det som händer på isen. Så det kan bli det omvända också, och inte bara gå till överdrift.
 
Hur mycket pengar kan man lägga ner på en förening? självklart är man inte någon större supporter bara för att man lägger ner mer pengar på föreningen. Du kan vara exakt lika mycket supporter om du bor i Gävle eller om du bor i Skellefteå och du hejar på Brynäs IF. Man har bara olika förutsättningar att se matcherna. Han/hon i Skellefteå kanske följer laget på TV, medans han/hon i Gävle går på varje hemmamatch, men bara för att man bor längre bort så ska inte det påverka hur mycker supporter man är för ett lag. Det här med pengar är väl hur mycket ekonomi man har, hur mycket man vill lägga ner på saker och ting inom föreningen. Enligt min åsikt så skulle jag aldrig tatuera mig med en Brynäslogga eller något som har med Brynäs IF att göra, vem vet, jag kanske inte har något intresse för Brynäs om 10 år? Brynäsare kommer jag alltid att vara, men frågan är hur mycket tid man kommer ha till intresset? Så pengar betyder egentligen ingenting för hur mycket supporter man är.
 
När är man en äkta supporter? det här är en fråga som bara du själv kan svara på...jag kan inte döma andra hur mycket supporter han/hon är, utan man får själv avgöra om man är en äkta supporter eller inte. Sen personligen tycker jag att de människor som förstör för föreningen inte är några supportrar i huvudtaget, men det är ganska självklart i min åsikt iallafall.
 
Jag hoppas du håller med mig, men självklart gör inte alla det, men skriv gärna ner en kommentar om din/era åsikter om det här. Att vara supporter för ett lag är iallafall för mig det bästa som finns ! iallafall att få vara Brynässupporter! EN GÅNG BRYNÄS, ALLTID BRYNÄS!
 

Kommentarer
Postat av: Brynäsare

Vad duktig du är på att skriva! :)

2012-07-19 @ 21:59:13
URL: http://ewelinann.blogg.se
Postat av: Brynäsare

Vad duktig du är på att skriva! :)

Svar: Tack så mycket !! :)
Alexandra Egerfält

2012-07-19 @ 21:59:14
URL: http://ewelinann.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0