I Huvudet på en Supporter !

I veckan kom äntligen Högskolans tidning "Gefla Högtryck" numret där det finns en intervju med Brynäs största supporter, nämligen jag :) ni som inte har tillgång till tidningen kommer att kunna läsa den här just nu....

I Huvudet på en supporter
Av: Linnea Brundell
Foto: Linnea Brundell

På många sätt och vis är Gävle en stad med goda möjligheter till idrottsutövning på hög nivå, vi har exempelvis både ett hockey och ett fotbollslag som spelar på elitnivå. I den här artikeln ska vi berätta om supportern Alexandra som alltid försöker gå på sitt favoritlag, hockeylaget Brynäs matcher.

Laget spelar sina hemmamatcher i den pampiga arenan Läkerol arena, som för övrigt endast ligger ett stenkast bort från studentlägenheterna i Sätra. Vid varje hemmamatch vallfärdar supportrar för att heja fram sitt favoritlag till vinst. En av de som alltid finns på plats vid varje hemmamatch är studenten Alexandra Egerfält. GH har träffat henne för att ta reda på vad det är som är så speciellt med att gå på hockeymatch och hur det är att vara en supporter. Jag möter henne vid ingången till Läkerol arena. Hon är snäll och trevlig när vi hälsar på varandra. Under intervjuns gång skrattar hon ofta och man märker verkligen på henne att hon känner sig hemmastadd i "Läkerolen".

Vad läser du?
- Andra året på förskollärarprogrammet och jag trivs jättebra!

Varför brinner du för Brynäs och hockey överhuvudtaget?
- Brynäs spelar en bra, rolig och fartfylld hockey. Är det en bra stämning på matcherna blir det bara roligare.

När vaknade ditt intresse?
- Det vaknade någon gång under högstadiet när jag följde med några vänner på match, jag blev väldigt intresserad väldigt fort. Jag gick till och med ensam på några matcher då jag inte hade så många vänner som var intresserade som jag kunde gå med. I samband med det svalnade intresset lite och jag gick inte på några matcher i överhuvudtaget under en tid. Så fortsatte det ett tag ändå tills jag träffade några som var med i klacken. Då tog intresset fart igen.

Hur ofta går du på matcher?
- Jag går på varje hemmamatch, jag har ett supporterkort. Men jag försöker också att åka på så många bortamatcher som jag kan.

Vilken är din favoritspelare?
- Jonathan Granström, han spelar center. Han är tuff och kanske lite aggressiv på plan, han har helt enkelt en tuff spelstil.

Hur är känslan av att stå i klacken och heja fram sitt favoritlag?

- Den största känslan är helt enkelt den glädje man känner när man befinner sig i klacken och Brynäs gör mål. Sedan peppar man ju varandra när man sjunger ramsor. Så känslan av att stå i klacken är för det mesta bara bra och positiv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0