Mäktigt, fantastiskt, roligt och fullständigt magiskt!

Dagen som jag hade längtat efter hur länge som helst var här. 8 december 2012. Ett historiskt ögonblick i Brynäs historia skulle genomföras. En utomhusmatch inför 15 000 åskådare på Sätraåsen. Det hela skulle avsluta Brynäs 100-årsjubileum som har pågått hela året med fantastiska händelser, ögonblick och minnen. Vem minns inte matchen Brynäs - Växjö den 30 december som skulle dra igång hela kalaset? vem minns inte födelsedagen 12 maj? en härlig inramning i Läkerol arena för födelsedagsbarnet. Och kanske det största av dom alla, SM-guldet i Läkerol arena den 19 april. Vilken 100-årspresent! och grädde på moset så avslutades året med en fantastisk utomhusmatch.
 
Ja och mer om den där utomhusmatchen. Pirr i magen och klump i halsen brukar det heta. Och visst var det ett pirr i magen men någon klump i halsen var det då inte, mer en upplevelse utöver det vanliga. Det jobbigaste inför den här matchen var nog ändå klädvalet, vad sjutton skulle man ha på sig för att hålla värmen i ca 4 timmar? temperaturen visade runt 12 minusgrader, men var säkert uppe i ca 17 minusgrader innan matchen var slut. Det var bara att ta på det varmaste man äger. Lager på lager helt enkelt. Man kände sig som värsta rymdgubben när man knappt kunde röra på sig. Väl inne på arenan var det nästan så att hakan var nere på isen, för oj vad mäktigt. Arenan fylldes på hela tiden och det såg bara mäktigare och mäktigare ut. Det var då jag insåg att det här kommer bli ett minne för livet.
 
Innan matchen startade så bjöd några lokala dansare på lite dans och även vi i pubiken fick chansen att lära oss den officiella jubileumsdansen. Hur skulle man kunna dansa i de 44 olika lager man hade på kroppen? det var nästan omöjligt, men visst fick jag upp armarna och gjorde tecknet "straff" då de hade använt sig av just domartecken i dansen. Sen var det kört när man skulle sträcka armarna utåt sidorna. Det blev en lite mesig hockeydans. Men nu var det ingen dansuppvisning, men jag såg nog att Niklas Wikegård gjorde några försök till att dansa, visst såg det lite roligt ut men han kan det där med att dansa, eller iallafall bjuda på sig själv.
 
Om vi ska närma oss matchstart kanske...Det skulle bjudas på ett fyverkeri utöver det vanliga. Det räknades ner från 10, kändes som värsta nyårsafton, sådär sekundrarna innan tolvslaget. Men nu var det sekunder innan ett otroligt mäktigt fyrverkeri skulle tändas på. Det var så mäktigt så man märke knappt att spelarna hade kommit in på isen. Man stod bara och woow:ade ungefär.
 
Sedan drog matchen igång och Brynäs gjorde 2 mål redan i den första perioden. Det var först Jonas Nordqvist som fick göra det första målet på Gävlebocken arena. Sen 2-0 gjorde Andreas Thuresson efter ett underbart förarbete av Elias Lindholm. Under den första periodpausen var jag, Jessica E och Eva så kalla om våra fötter så vi tog oss en joggingtur vid arenan för att värma upp dom. Lite ovanligt att göra det vid en periodpaus, i vanliga fall sitter man bara och vilar på ståplats. Men riktigt så var det inte den här kvällen. Den andra perioden kommer inga mål, men lite väl många utvisningar för hemmalaget kanske, men tack att inte Timrå kunde utnyttja det. I den tredje perioden kommer ett mål i öppen kasse, det är Martin Johansson som sätter 3-0. Och den här festen blev verkligen en fest. 3-0 till Brynäs och Robin Rahm fick hålla nollan.
 
Jag vet egentligen inte vad jag ska säga om den här matchen. Men med exakt 15 009 personer på läktarna och ett Brynäs som visade kamp och hjärta på isen så är detta ett minne för livet. Jag kommer aldrig få vara med om något så här stort i framtiden, i för sig så vet man inte det, men just den här festen och stämningen var så glasklar den bara kunde bli. Jag ville verkligen inte att matchen skulle ta slut, trots att jag frös lite överallt på kroppen. Men på något sätt så var det varmt och gott ändå. Jag är ändå glad att ishockey spelas inomhus annars. För klä på sig så här mycket innan match varje gång orkar man inte. Då får man börja 2 timmar innan man ska gå ungefär. Ne jag är så otroligt glad att Brynäs spelar i Läkerol arena. Men i ärlighetens namn så låter arenanamnet "Gävlebocken arena" inte så dumt det heller. Byte?? ne kanske inte.
 
För att avsluta detta underbara Brynäsår och detta fantastiska avslutning vill jag bara säga en sak.
"Ja, jag vill leva jag vill dö för Brynäs !!"  <3  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0