7 dagar kvar...Tabellen efter 55 omgångar

Idag är det exakt 1 vecka kvar tills allvaret drar igång! Dags att tippa en tabell för säsongen 11/12, och jag kan lova att jag tippar bättre än Anrell på aftonbladet iallafall, han kan inte ishockey alls den karln. Eller iallafall inte Brynäs IF. Det är alltid svårt att tippa en sluttabell, men jag gjorde det förra året och något lag prickade man in rätt iallafall, får se om jag lyckas lika bra den här säsongen, vilket jag inte tror, för det känns som om Elitserien är läskigt jämn, ja, jämnare än någon gång förut. Det finns egentligen inget lag som sticker ut...utan alla lag kan vara med och fajtas om SM - guldet i april. Jag kommer först att skriva ner tabellen som jag tror att elitserien kommer att sluta, sen kommer jag skriva lite kort om varje lag och vad jag tror...och där kommer det också att stå vilket lag jag tror har störst chans till SM -guldet. Faktan om lagen kommer delvis från Elitseriens upptaktsträff som var i globen i tisdags.

Tabellen efter sista omgången i grundserien:

1. Luleå
2. Linköping
3. Djurgården
4. Skellefteå
5. Brynäs
6. Frölunda
7. HV71
8. Färjestad
-----------------------
9. AIK
10. Växjö
............................
11. Modo
12.Timrå

1. Luleå
Luleå kommer från en kanonsäsong, där de slog ut Djurgården i kvarten efter en otroligt spännande 7:e match. I semin fick de möta Skellefteå, som blev för svåra. Luleå har inför den här säsongen gjort några spännande värvningar, som till exempel Niclas Wallin och sen har Johan Harju återvänt till klubben. Enligt Wikegård är klubben på väg mot en storhetstid..just för sina framgångar förra säsongen. Laget som ännu en säsong leds av huvudtränaren Jonas Rönnqvist. Han själv säger att klubben ska skapa ett vinnande lag, att Luleå Hockey ska vara ett vinnande lag. Han tycker också att det har kommit in mycket skicklighet i truppen, och att det ser väldigt intressant ut. Jag själv håller med Jonas, Luleå ser ut att ha en riktig ljus framtid ! Laget jobbar oerhört hårt för varandra och hela laget ser väldigt intressant ut...jag blir inte förvånad om Luleå lyfter Sm - bucklan i vår. Luleå är ett av lagen som jag tror har störst chans till säsongens sm-guld.
Enligt Jonas Rönnqvist tar detta lag hem SM-guldet: Kan inte säga något speciellt lag, utan alla lag ser riktigt starka ut.

Luleå har stora möjligheter att få fira tillsammans med fansen i vår

2. Linköping
Linköping som kommer från en mindre bra säsong, laget förlorade kvartsfinalserien mot Skellefteå. Och det var huvudtränaren Hans Särkejarvi mindre nöjd med. Visst skulle Linköping ha tagit sig längre, men Skellefteå var ett bättre lag än Linköping helt enkelt. Inför den här säsongen har laget gjort några intressanta nyförvärv, två av dessa är Johan Åkerman  och sedan kanske den intressantaste är Carl Söderberg från Malmö. Särkejarvi säger också att Linköping har fått behålla nyckelspelarna, vilket han tror kommer betyda mycket. Sen ska Linköping vara ett spelande lag och jobba hårt. Och att det ska vara ett vinnande lag. Jag själv tror att Linköping kommer bli riktigt farliga den här säsongen. De har gjort intressanta nyförvärv och de har en het målvakt som jag inte alls gillar...för han är nämligen för bra mot Brynäs..nämligen Fredrik Norrena. Men visst, han får vara en bra målvakt, men inte mot Brynäs. Men iallafall så tror jag att Linköping kommer ta sig långt i slutspelet, men jag tror inte att laget får lyfta någon SM-buckla i Cloetta Center i vår...utan det får vänta. Men farliga det blir dom...
Enligt Hans Särkejarvi tar detta lag hem SM-guldet: Det gör Linköping

En målvakt som jag inte gillar...men han heter Norrena

3. Djurgården
Djurgården kommer från en mindre bra säsong, iallafall om man ska jämföra med säsongen innan, då laget tog sig enda till Sm-final. Men förra säsongen tog det stopp redan i kvartsfinalserien mot Luleå. Luleå vann en sjunde avgörande match. Djurgården var alltså riktigt nära men nådde inte till semi. Djurgården har gjort en del intressanta nyförvärv, två av dom heter Gustaf Wesslau och Daniel Tjärnqvist. Och huvudtränaren fortsätter att vara Hardy Nilsson. Han säger att de har ett väldigt bra lag och att de har "onödigt" bra försvarsspelare. Målsättningen för säsongen är först att ta sig till slutspel, sen väl där kan allt hända. Jag själv tycker att Djurgården har ett väldigt intressant lag och att få hem Gustaf Wesslau gör det hela inte sämre, han tror jag kan bli riktigt het i vinter. Jag tror faktiskt att Djurgården kan vara med och fajtas om guldet i vår..de är ett lag som har det laget tycker jag. Sen att man har "onödigt" bra försvarsspelare tycker jag inte att de har..men det var Hardys åsikt det.
Enligt Hardy Nilsson tar detta lag hem SM-guldet: Svårt att säga, kan inte säga något lag

Jo visst kan den här publiken höja Djurgårdens chanser att ta ett SM-guld

4. Skellefteå
Skellefteå kommer från en succesäsong där laget nådde SM-final mot Färjestad, men där var Färjestad starkare och lite bättre än Skellefteå. Men att laget hade tagit sig till final efter flera flera år var bara det en succe, men visst ville laget vinna också men det satte Färjestad stopp för tyvärr. Ett lag som också har värvat intressant, två av de nya heter Oscar Möller och Fredrik Hynning. Succetränare Anders Forsberg fortsätter i klubben och säger att klubben vill hela tiden bli bättre och bättre. Sen säger han också att hela Skellefteås organisation jobbar hårt och att dom har en stark organisation. Jag tycker att det ser mycket intressant ut för Skellefteå AIK inför den här säsongen, men att man kan ta sig till en final den här säsongen igen tror jag inte. Men jag tror de tar en 4:e plats och får hemmafördel i slutspelet. Sen är frågan om de tar sig till semi, men det är möjligt.
Enligt Anders Forsberg tar detta lag hem SM-guldet: Skellefteå AIK

Får Skellefteåpubliken se ett finallag igen?

5. Brynäs
Brynäs kom på en 7:e plats förra säsongen och fick möta Färjestad i kvartsfinalserien, men dom blev för svåra. Huvudtränaren heter nu Tommy Jonsson som har tagit över efter att Czarnecki har lämnat klubben för Färjestad. Även i den här klubben finns det intressanta nyförvärv, nygamla Brynäsare som återvänder, nämligen Johan Holmqvist och Daniel Widing. Sen har Brynäs unga talanger blivit ett år äldre och ett år bättre, vilket kommer att göra att de kommer att få ta större ansvar den här säsongen. Tommy Jonsson säger själv att han är en tydlig och rak ledare. Och att han har en bra kommunikation med spelarna. Han säger också att Brynäs har en otrolig hög högsta nivå men att lägsta nivån måste höjas. Jag själv tycker att Brynäs har en otrolig intressant trupp, har följt laget under försäsongen och då har det varit mycket upp och ner men det riktiga provet återstår sen när serien drar igång. För hela organisationen är överens om en sak, det är SM-guld som gäller kommande säsong..det är ALLA överens om ! Sen om det räcker dit, för det är en lång väg att vandra, men jag som brynäsare hoppas verkligen att Brynäs IF blir ett vinnande lag igen!
Enligt Tommy Jonsson tar detta lag hem SM-guldet: Brynäs IF

Brynäsfansen är redo att heja fram sitt lag till en SM-final

6. Frölunda
Frölunda kommer från en tung säsong, laget missade slutspel och det är den sämsta säsongen i modern tid för klubben. Men det ser ljusare ut för klubben nu, intressanta nyförvärv, som till exempel Fredrik Pettersson och Magnus Kahnberg som har återvänt till klubben i sitt hjärta. Kenta Johansson säger att han vill ha mera energi i laget än förra säsongen, för då fanns det ingen energi alls. Sen är det viktigt med dom här kallade "hemvändarna" att de har hittat tillbaka för att hjälpa klubben framåt. Jag själv tycker att Frölunda ser mycket mer stabila och det är en bättre trupp den här säsongen är förra. De tar sig till slutspel, men de åker nog ut i kvarsfinalserien. De har ett väldigt ungt målvaktspar, men jag tror att dom kommer klara sig väldigt bra, men längre än till kvartsfinal blir det inte för Göteborgarna.
Enligt Kenta Johansson tar detta lag hem SM-guldet: Djurgården IF

Frölunda får nog jubla mycket i vinter...men i kvarten tar det stopp

7. HV71
HV71 vann serien förra säsongen, de fick möta AIK i en kvartsfinal..men där tog det stopp. AIK vann i fyra raka matcher och slog ut HV ur slutspelet. Det är förstårs ingen nöjd med i Jönköping och i klubben. Men inför den här säsongen har klubben bytt huvudtränare, in kommer Ulf Dahlén. Han beskriver sig själv som en nyfiken ledare och att det är viktigt att vara sig själv. Han säger också att det är viktigt att hela tiden titta framåt. HV71 är ett skridskoskickligt lag som vill hålla i pucken mer än vad motståndarna ska få göra. Jag tycker laget ser lite sämre ut än vad de gjorde förra säsongen, och att hv kanske kommer ner på jorden några säsonger nu. Till slutspel tar sig laget men frågan är om de tar sig till semi, jag är tveksam, jag tror att även den här säsongen tar det slut i kvarten. Men jag kan också ha helt fel...men det är vad jag tror.
Enligt Ulf Dahlén tar detta lag hem SM-guldet: HV71

Ne Johan Davidsson det blir tufft den här säsongen...

8. Färjestad
Färjestad som blev svenska mästare förra säsongen, de slog ut Brynäs i kvarten, AIK i semin och sist Skellefteå i finalen. klubben tog alltså sitt 9:e SM-guld. En ny huvudtränare har satts in, det är Niklas Czarnecki. Han vill driva laget till yttligare framgångar. Sen har även Färjestad värvat intressant, som till exempel Joakim Hillding, sen finns det flera intressanta namn. Jag själv tror att Färjestad kommer få en tuff säsong. Laget tar sig till slutspel...men de får kämpa hårt för att ta den sista slutspelsplatsen. Hela vägen kommer laget inte att gå, det 10:e SM-guldet får vänta. Niklas får gärna säga att han har kommit till ett lag som kan vinna....men den här säsongen vinner du ingenting.
Enligt Niklas Czarnecki tar detta lag hem SM-guldet: Färjestad BK

Det kommer inte räcka hela vägen den här säsongen...

9. AIK
AIK kommer från en historisk säsong där laget tog klivet upp till Elitserien och samma säsong slår ut HV71 i fyra raka matcher i kvartsfinalserien. Laget tog sig till Seminfinal, men väl där blev Färjestad för svåra. Kan nu AIK göra om den där historiska säsongen? En viktig detalj för AIK är att succemålvakten Victor Fasth stannar i klubben. Sen har AIK värvat riktigt bra, tagit in några riktigt bra spelare som till exempel Linus Videll från Södertälje och Tobias Wiklund. Och Gunnar Persson och huvudtränaren Roger Melin fortsätter i tränarteamet. Roger Melin säger att man inte får vara för kaxig utan att försöka vara så ödmjuk man kan. Jag tror inte att AIK kan göra om succesäsongen, utan det kommer vara oerhört jämt, men laget når inte slutspel. Utan AIK kommer få ta en tidig semester.
Enligt Roger Melin tar detta lag hem SM-guldet: HV71

En mycket viktig spelare i AIK...är Victor Fasth

10. Växjö
Så har vi säsongens nykomlingar. Laget kommer att spela sina hemmamatcher i en ny arena, som heter Vida arena. Laget leds av huvudtränaren Janne Karlsson, han säger att Växjö har mycket rutin och skicklighet i säsongens trupp. Sen att laget har tyngd, fart, skicklighet och ett bra målvaktsspel. Två av säsongens intressanta nyförvärv för Växjö är Tomi Kallio från Frölunda och Brad Moran. Sen har laget gjort några fler intressanta nyförvärv. Målsättningen för laget i elitserien är att man tar en match i taget, men att de ska göra allt för att nå slutspelet. Jag tror att Växjö kommer att klara sig bra i Elitserien, jag säger som Wikegård.."Växjö är i elitserien för att stanna" för jag tror verkligen att de kommer att klara sig bra. Slutspel tror jag inte laget når, men de undviker kvalserien. Det ska bli mycket intressant att följa Växjö...och vem det, det kanske blir ett besök i deras nya Vida arena.
Enligt Janne Karlsson tar detta lag hem SM-guldet: Djurgården IF

Växjö:s nya Elitseriearena...Vida Arena

11. Modo
Modo hamnade sist i Elitserien förra säsongen, de fick spela kvalserien och det var på gränsen att laget skulle åka ur elitserien, men laget klarade sig klar i den sista omgången..i en match där vinnaren klarade sig kvar och förloraren åker ner till Allsvenskan. Matchen spelades mellan Modo-Södertälje...som ni alla vet så var det Södertälje som fick lämna elitserien. Modo har en ny huvudtränare den här säsongen, han heter Ulf Samuelsson. Han vill att laget ska spela rakare mot mål och inte slå några onödiga passningar. Laget har värvat några intressanta spelare, två av dom heter Dick Axelsson och Mika Hannula. Ulf Samuelsson säger att målsättningen för säsongen är att laget ska plocka hem 80 poäng. Jag själv tror inte på Modo den här säsongen, laget har tappat alldeles för många bra spelare, de har nästan fått bygga ihop ett helt nytt lag, men en ny huvudtränare. Sen nämner Samuelsson att Modo ska spela defensivt den här säsongen, om defensiven fungerar bra så fungerar oftast offensiven säger han. och ja, mycket ligger väl i det, men samtidigt ville de spela rakare mot mål och då måste man vara offensiv, ja strunt samma, men Modo kommer ännu en säsong få kämpa sig kvar i elitserien. Det är för mycket som är för "nytt" i klubben tror jag.
Enligt Ulf Samuelsson tar detta lag hem SM-guldet: Färjestad BK

Det blir tufft Modo...

12. Timrå
Timrå kommer från en tuff säsong med alldeles för mycket skador. Huvudtränaren Per-Erik Johnsson säger att det är en säsong som han och klubben aldrig vill vara med om igen. Det är hela 15 spelare som har lämnat klubben. Men de har tagit in en del intressanta nyförvärv som till exempel, Jonathan Hedström och Johan Andersson. Och att lagets målsättning den här säsongen är att nå slutspel, väl där kan allt hända. Jag tror att Timrå får en väldigt jobbig säsong, de kommer att hamna i kvalserien, och ja kanske till och med åka ur elitserien. För jag ser inte att Timrå har någon speciellt bra trupp den här säsongen...men vem vet, jag vet att laget Timrå alltid jobbar hårt för varandra, om det räcker till att undvika kvalserien återstår att se.
Enligt Per-Erik Johnsson tar detta lag hem SM-guldet: Luleå

Tmrå kommer ha en riktig tuff säsong..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0