Hockeysäsongen är över, jag längtar redan till nästa säsong med detta underbara lag Brynäs IF

Vart ska man börja? vart ska man sluta? Brynäs säsong 10/11 har varit en riktig karusell! både på målvaktssidan och hur laget har spelat under säsongen..

Vi kan ju börja med den riktiga målvakskarusellen. Från allra första början var det ju meningen att Niklas Svedberg och Mattias Modig skulle vara Brynäs målvaktspar den här säsongen. Sen gick det rykten om att Modig skulle dra till NHL och kvar blev bara Svedberg, och det löste Brynäs med att värva Björn Bjurling från Södertälje. Inte långt in på säsongen går ryktet om att Sudlöv har värvat OS målvakten Thomas Greiss.. detta gjorde att Björn Bjurling fick flytta på sig och ge plats för tysken..kort efteråt får man höra att Bjurling lånas ut till AIK. Så efter det var det alltså Thomas Greiss och Niklas Svedberg som var målvakter i Brynäs. Matcherna innan slutspelet skulle börja så kör en Modospelare över Svedberg och Svedberg får en skada..och nu då? då var det bara Thomas Greiss kvar.. Svedberg kunde inte spela slutspel, medans Bjurling skulle fortsätta sösongen ut i AIK..Brynäs skulle nu alltså bara stå med 1 målvakt i slutspelet..men som andremålvakt stod istället Oscar Dansk i båset, alltså bara en 17 årig grabb..I slutspelet var alltså Thomas Greiss och Oscar Dansk målvaktspar.. sen var det slut på den karusellen..men mest otur att Svedberg skulle bli skadad tycker jag.. han kunde ha tagit Brynäs långt i slutspelet. Att ha värvat Thomas Greiss var världens flopp..han har inte bevisat att han är en OS målvakt direkt.. inte i mina ögon.

Han blev den som fick ta det tyngsta lasset på målvaktssidan

Hur laget har spelat under säsongen kan man sedan fundera över..i mina ögon har det varit alldeles för mycket ojämt, upp och ner i nästan varje match. Fast det har aldrig under säsongen kommer en riktig svacka, utan de har vunnit en match sen förlorat nästa, vunnit nästa o.s.v... Det ojämna spelet kan delvis bero på lagets unga spelare, men också tillfälligheter, jag vet inte men ojämt var det iallafall..annars måste jag säga att lagets sätt att spela var underhållande för oss som publik..Brynäs har "alltid" stått för den där "tråkhockeyn" när man bara försvarar sig och går på kontringar..jag tycks mig se att det har förändrats, Brynäs spelar nu en mer offensiv ishockey med ett härligt spel, med fart i..det gillar jag! och hoppas verkligen det får sitta i nu när Brynäs byter tränare.

Glädjande under säsongen 10/11 har varit att det har inte varit så mycket skador, och nu pratar jag om grundserien. Utan det har bara varit någon skada hit, och någon skada dit...vilket var mycket viktigt! sen om vi ska prata om slutspelets skador så var det tungt tungt att så många skulle drabbas av skador när matcherna gällde så mycket, att Dackell skulle bryta armen, att Lauritzen skulle åka på en klockren bentackling så han skadar sig...Calle Järnkrok tacklades fult och axeln krossades.. ja fler skador fanns det och det gjorde att Brynäs fick plocka upp en hel drös med junisar..Vilket gjorde att laget Brynäs var yngre som aldrig förr. Men oj som de gjorde det..

Kanske den tyngsta skadad av dom alla..lagkaptenens arm bruten

Brynäs vart ännu ett år klart för slutspel! laget hamnar på en 7:e plats i tabellen och laget väljs av Färjestad i kvartsfinalen. Ett Färjestad som Brynäs alltid ska ha svårt för tyvärr...och främst nere i Karlstad..det var just i Karlstad som första kvarten skulle spelas..ja och där vann Färjestad med klara siffror..typ 7-3 eller nått..sen kvart2 som spelades i Läkerolen så blev det en mycket jämnare tillställning där tillställningen gick till förlängning..och där avgör Färjestad, inte alls rättvist..kvart3 vart däremot mer glädjande, den matchen går också till förlängning med den här gången är det Brynäs som drar det längsta strået och avgör genom Jonathan Granström! i det läget stod det 2 - 1 i matcher till FBK. Sen kvart4 hemma i Läkerol arena var också en sån där tuff och riktigt jämn tillställning men där FBK kunde ta vara på en spelares misstag, sen kvart5 som var den matchen då FBK kunde avgöra allt...detta är också en grymt jämn match där Brynäs kvitterar när det bara återstår någon minut..men som vanligt tar FBK vara på Brynäs misstag och innan de där 60 min så har Färjestad gjort ett segermål som sköt dom till semi ! Ja vad ska man säga om detta slutspel, målet var trots allt att ta sig till semi, och det gör inte laget..Men min känsla är och kommer alltid att vara..att om Niklas Svedberg hade varit frisk och inte haft någon skada och han hade spelat Slutspel med detta Brynäs i år så kan jag nästan tro att Brynäs hade spelat Semi nu..För det han visade innan han blev skadad var en klassmålvakt! som tur är så stannar Svedberg även nästa säsong så jag blir inte förvånad om Brynäs spelar semi nästa säsong med en riktigt het Svedberg i kassen!. Men det återstår att se. Som Brynäsare får man vara riktigt stolt iallafall att det här laget har presterat under denna säsong..Brynäs spelar återigen slutspel! de gör så gått det går... kvartsfinal nr 5 var jag på plats i Karlstad och man såg varenda jäkla spelare ta ut de sista krafterna de kunde klämma ut.. jag såg det! för guud vad de kämpade! men med en jäkla massa otur och för mycket misstag så åker Brynäs ut i kvarten..Men jag är så JÄKLA STOLT att vara Brynäsare ändå! För som det här laget krigat hela säsongen och man ser verkligen att de brinner för sporten ishockey! Alla säger att Brynäs stora tid har varit! men jag säger så här.. Brynäs stora tid är på väg! med alla dessa talanger Brynäs IF har i sin förening, hör bara namn som Jacob Silfverberg, Anton Rödin, Calle Järnkrok, Simon Bertilsson, Victor Berglind, Joacim Rhodin, Sebastian Wännström och framförallt Johan Larsson! det bara vimlar av talanger i Brynäs ! nästa säsong kan jag lova att ingen kommer vilja möta Brynäs IF med alla dessa talanger..tänk bara hur bra Silfverberg och johan larsson och Calle Järnkrok har varit den här säsongen, nu under sommaren då de får bygga på mera muskler på kropparna och bli ännu bättre! ja tanken gör bara att man myser inombords... !

Det blev för tufft för retstickan Granström och Brynäs i Kvartsfinalen mot Färjestad

Och nu lite om Publiken i Läkerol arena! som seriekorsinnehavare på ståplats i Läkerol arena för tredje året i rad så måste jag säga att publiken har lyfts och blivit mycket mycket bättre! och nu syftar jag mest på ståplatspubliken! vilken stämning det har varit i matcherna, kanske inte alla men i de flesta så har man sjungit och tagit riktigt ordentligt! Brynäs har gjort ett jättelyft..genom att de tog bort sittplatserna på kortsidan och utökade ståplats..så har klacken blivit större och det ser häftigare ut när hela ståplats fylls av härliga hockeysupportrar! sen måste jag bara ge en extra stor stjärna till dom som har varit "klackledare" under säsongen! vilket jobb dom gör.. man kan ju undra om dom har någon röst kvar nu när säsongen är slut..för utan er skulle hela Läkerolen vara som ett dödstempel eller nått..för oj som ni jobbar och sliter! Hoppas nu klacken utvecklas och blir ännu bättre till nästa säsong! då kan ingen jäkel komma och säga att det är dödstyst i Läkerol arena! fast föressten det kunde dom inte säga den här säsongen heller! för liv på läktaren det var det!


Brynäs Ståplats har varit grymt bra denna säsong!

Nu till några spelare som har utmärkt sig lite extra..

Säsongens talang: Här skulle man verkligen kunna rabbla upp alla Brynäs talanger men för mig är det en som har varit lite bättre än de andra, för mig heter han Calle Järnkrok! Han har visat att han kan bli lika bra som Niklas Bäckström!
Säsongens besvikelse: Här vill jag nog säga Magnus Kahnberg, han har inte visat hur bra han är..Men mycket av det tror jag beror på att han har råkat ut för mycket skador under säsongen men visst kan Kahna mera??
Säsongens utropstecken: För mig är det givet Mattias Ekholm! han kom från allsvenska mora innan den här säsongen och har gått från klarhet till klarhet! han är en riktigt bra back och kommer utvecklas ännu mera!
Säsongens Soloprestation: Här är det givet en back som dribblade motståndarna upp på läktaren och som själv satte pucken så snyggt i mål! Niclas Andersén !
Säsongens floppvärvning: Ja, det var så grymt coolt när en NHL målvakt värvades till Brynäs och alla trodde på succé för Thomas Greiss, istället vart det en flopp, han släppte alldeles för många enkla puckar förbi sig och kändes inte alls säker..nje ta upp en målvakt från Allsvenskan istället nästa säsong Brynäs!
Säsongens tacklare: Han har växt i mina ögon under den här säsongen och visat sig mer och mer på isen! han gör det som få spelare gör, tacklas ordentligt i varje närkamp! tacklar han en annan spelare så flyger han som en vante ner på isen..roligt att se Alexander Sundström!

Säsongens soloprestation stod backen Niclas Andersén för !

En sak som jag verkligen inte får glömma är alla underbara vännner man får när man är hockeysupporter! vissa tänker sig bara att ja man går på matcherna står där i sin egna lilla värld och bara kollar på spelarna och den där lilla svarta saken som åker fram och tillbaka...men inte riktigt så är det ! Det är ett enormt stort socialt närverk kring hockeyn också! att bara komma ännu närmare varandra är vad Eva, Catarina och jag har gjort och här får vi inte glömma Jessica också! sen har även tillkommit kompisar ! inte minst Hugo som vi har fått sett i Läkerolen ett antal gånger den här säsongen och det hoppas jag verkligen att jag får göra fler gånger ! för vilken kille! ;) Vi alla ihop har så grymt kul så det går bara inte att beskriva känslan alltså ! Det är det här som gör att man vill fortsätta gå på hockeymatcher ! utan alla dessa underbara vänner så hade inte jag haft ett värt liv att leva! Det är det här jag vill fortsätta göra och det jag lever för...Utan er hade ishockey varit som ridsport för mig det vill säga "dödstråkigt" ! ;) <3


En av dom nya underbara vännerna ! <3

Det var lite av säsongens spelare det! sen har såklart alla gjort ett fantastiskt jobb! jag kommer såklart fortsätta skriva blogg, jag slutar inte bara för att Brynäs säsong är slut, utan jag kommer följa vilket lag som tar hem SM - guldet och främst vilka spelare som kommer till Brynäs inför nästa säsong och vad som händer i Gävle!. Jag avslutar detta inlägg med att säga så här:

VÄL MÖTT I LÄKEROL ARENA SÄSONGEN 11/12 ! <3





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0