Elitserien ser oerhört jämn ut...men det finns ett lag som vill fira extra mycket nästa år!

Två veckor kvar innan Elitserielagen går på is! Det har gått väldigt fort...Tyckte jag stod i Löfbergs lila Arena nyss och såg Brynäs åka ut i kvarsfinalen...men om två veckor är hockeysäsongen 2011/2012 igång. Därför tänkte jag dra lite kort om varje lag hur lagen ser ut..Hur bra kommer Frölunda bli med i stort sett ett helt nytt lagbygge?, Hur bra kommer Brynäs att att bli när Honken har hittat hem? och framförallt, hur klarar sig nykomlingarna Växjö i Elitserien? Det ska vi ta reda på...fast det är många lag som inte har värvat klart men jag tar det som det är just i dagsläget. Sen är det såklart att trupperna kommer att ändras men vi utgår från dagens trupper. Jag rankar inte lagen i någon tabell utan jag tänker bara skriva ner lite tankar som jag har om varje lag och hur truppen ser ut...sen sist av allt tänker jag ge ett betyg på hur laget ser ut just nu, hur starkt det ser ut..genom att laget får 1..2...3...4..eller 5 st puckar. En puck är såklart det sämsta och fem puckar...ja då ser laget riktigt hett ut ! NU KÖR VI !

AIK
AIK är ett lag som överraskade rejält förra säsongen! nykomlingar och tar sig till semi..Ska laget lyckas lika bra den kommande säsongen? Nja, det är tveksamt tycker jag..jag tror inte laget kommer komma till semi men det kan iallafall vara ett slutspelslag..tro mig! AIK får också behålla succe målvakten Victor Fasth, vilket kommer betyda oerhört mycket för AIK. Tränarparet Roger Melin och Gunnar Persson stannar i klubben. Vilket nog kommer betyda en hel del för laget! Annars tycker jag att det ser rätt så bra ut för AIK. Det liknar laget väldigt mycket från förra säsongen...så visst blir det slutspel..men frågan är hur långt laget tar sig? 
Betyg: 
  
tre puckar av fem 

BRYNÄS IF 
Brynäs är ett lag som satsar på att ta sitt 13:e SM - guld i vår, för klubben fyller nämligen 100 år nästa år! Det ni alla Brynäsfans det skulle vara något det! Det var allt vi behöver veta..hur laget ser ut skiter vi i...eller kanske inte då. Brynäs är en klubb som tar sig uppåt känns det som. Kommande säsong tycker jag själv ser fruktansvärt spännande ut..och ja jag tar inte i ! för det ser grymt bra ut! och ne jag lovar att det inte bara är för att hjärtat säger så...hjärnan säger likadant. Honken har kommit hem...Silfverberg och Järnkrok stannar en säsong till, bara där har vi måånga mål i vinter. Spännande nyförvärv vid namn Ollas från Leksand, Ryan Gunderson, Johansson från Mora, Mats Lavander från Luleå och Widing från Djurgården. I tränarbåset har ju Czarnecki försvunnit men nu har Tommy Jonsson tagit över huvudansvaret tillsammans med Janne Larsson. Vilket nog kommer fundera gallant. Kommande säsongens Brynäs IF är ungt men ack så fullt med talang! Sen blir den grymt viktiga kaptenen Andreas Dackell kvar! viktigt viktigt. Jag har stora förväntningar på det här laget...kanske för stora? Men nu ska hemmafördelen i Slutspelet vara i Gävle och Läkerol arena! 
Betyg:
   
Fyra puckar av fem

DJURGÅRDENS IF
Djurgården är ett lag som man aldrig kan räkna bort. Inför kommande säsong har klubben värvat hem Gustaf Wesslau, vilket kan betyda en hel del. Djurgården satsar också mycket ungt inför kommande säsong. grabbar som till exempel Mika Zibanejad (en riktig talang det) Erik Gustafsson, Philip Holm, Daniel Brodin och John Norman, men det finns fler. Men det finns även mycket rutin också! påminner faktiskt lite om Brynäs lagbygge tycker jag. Mycket ungt men det finns en hel del rutin med också. Ja Djurgården tror jag blir ett svårt lag att tippa kommande säsong. Men med heta juniorer och en storspelade Wesslau där bak så kan de gå långt. Till slutspel tar sig laget iallafall. eller?
Betyg:

tre puckar av fem

FRÖLUNDA HC
Frölunda har inför kommande säsong rensat rejält i truppen, de var som alla kanske vet väldigt nära att hamna i kvalserien förra säsongen. Och det blev trots att de klarade sig från den en fiaskosäsong. Frölunda har verkligen satsat ungt på målvaktssidan! två unga målvakter och väldigt lovande..Frederik Andersen och Magnus Hellberg. Den sistnämnda gjorde en kanonsäsong i allsvenska Almtuna men tar nu steget upp till Elitserien. Magnus Kahnberg har återvänt till klubben i hans hjärta också. Jag tror att kommande säsong kommer bli tuff tuff för det "nya" frölunda. Ett nästan helt nytt lag ska lära känna varandra både på isen och utanför..tränarna ska lära känna alla spelare. Men det som kan lyfta laget är de två unga talangfulla målvakterna..iallafall vad jag tror. Jag tror det blir tufft för laget i början av serien men att de sen växer in och blir ett stabilt lag..men men ne jag tror inte Frölunda tar sig till slutspel kommande säsong. 
 Betyg:

två av fem puckar

FÄRJESTAD BK
Färjestad vann som ni nog alla vet förra säsongen SM - guld. Värda det eller inte ?? INTE alls från min sida..men men man kan inte alltid få som man vil. Inför kommande säsong tycker jag att Färjestad har tappat många bra spelare så som succemålvakten Alexander Salak och spelare som Jonas Junland, Dick Axelsson, Emil Kåberg och Pelle Prestberg. Det är enormt tunga spelare som laget har tappat. Och likaså tränaren Tommy Samuelsson, han ersätts föressten av Brynäs förra tränare Niklas Czarnecki..och ni minns väl det fina välkomnandet som Czarnecki fick? Det lär märkas hur fansen reagerar om det inte går bra för laget..vilket jag tror att det gör. Färjestad har inte värvat klart än heller..men som det ser ut just nu så vette sjutton om det kommer gå så värst bra..men slutspel kommer de att nå..men kanske knappt? Det återstår att se hur laget kommer se ut till seriestarten men nje jag är lite tveksam på Färjestad säsong 11/12. 
Betyg:
 
2 av fem puckar


 HV71
HV71 hade en ren fiaskosäsong förra säsongen. De tog sig till slutspel men där åkte de ut mot AIK. Så inget bra slutspel för deras del. Inför kommande säsong så blir man av med ganska många viktiga spelare och inte minst tränare Janne Karlsson. Han ersätts istället av Ulf Dahlén. Mycket tveksamt om han klarar av att ta HV71 till en SM - final. Ne HV tycker jag ser sämre ut än förra säsongen. Det dom har är en mycket vass målvakt vid namn Daniel Larsson men annars är det här inget topplag enligt mig. HV satsar också mycket på juniorer som tex Adam Almqvist, Oscar Fantenberg, Jesper Thörnberg och Jesper Fasth. Mycket unga och lovande junirorer det. Men ska de kunna lyfta detta HV71? återstår att se men som det ser ut nu så tror jag HV får vara glada om de klarar en slutspelsplats.  
Betyg:

Tre av fem puckar

Linköping HC
Linköping är nog det lag jag har sämst koll på tror jag. Men tycker det ser ut som om de har hittat några intressanta nyförvärv så som Calle Söderberg från Malmö, Robin Figren och Pär Arlbrandt från Luleå. De kommer även att behålla Fredrik Norrena, och alla vet att han kan vara riktigt riktigt bra i sina stunder. Jag tror att Linköping kommer vara ett av de starkaste och bästa lagen i vinter. De har även Tjeckierna Hlinka och Hlavac, om de kan hitta målet så blir Linköping ett mycket målrikt lag, vilket räcker långt. Enligt mig så är Linköping ett topplag, men det återstår att se sen om jag får rätt. Men de landar nog högt upp i tabellen..eller ja faktiskt högst upp i mina ögon. 
 Betyg:
 
Fyra av fem puckar 

LULEÅ HF 
Luleå är också ett lag som är på väg att bli ett topplag. Förra säsongen tog de sig till Semi mot Skellefteå..men där blev det stryk och laget åkte ut. Men en semi för Luleå var ett riktigt bra resultat. Inför den kommande säsongen så har även Luleå lyckas göra några intressanta värvningar. Laget har värvat mycket från Allsvenskan. Men kanske den allra bästa värvningen är Johan Harju som nu återvänder till Luleå från att ha spelat i NHL laget Tampa Bay. Luleå fortsätter att satsa på David Rautio men har också värvar unga Johan Gustafsson från allsvenska klubben Västerås. Jag tycker att laget inte ser lika bra ut som förra säsongen...så en semifinalplats tror jag inte det blir..men visst når de slutspel. 
 Betyg:

 
fyra puckar av fem 

MODO HOCKEY 
Modo som spelade kvalserien förra säsongen, och som var mycket mycket nära att åka ut..det spelades en avgörande match mellan Modo och Södertälje vilket lag som skulle få vara kvar i Elitserien. Det visade sig att Modo var det starkaste laget. Men som sagt det var mycket nära att de fick lämna högsta ligan. Inför kommande säsong har Modo värvat friskt..så som en mycket bra målvakt vid namn Mikael Tellqvist, en het Tellqvist kan ta Modo långt. Sen har de även värvat Dick Axelsson från Färjestad..en jätteförlust för FBK men kul för Modo. För det är en spelare av klass. Sen har de värvat lite spelare som jag inte alls har koll på..men som säkert kan tillföra en hel del för Modo Hockey. Men frågan är hur det går för laget i vinter.. Det är mycket svårtippade men klarar de slutspel? njaaaa
Betyg:
 
Tre puckar av fem

 Skellefteå AIK
Skellefteå är en förening som liknar Brynäs. Laget satsar mycket på unga talanger och de får fram många unga talanger också lika som Brynäs. Skellefteå har flera intressanta värvningar så som Fredrik Styrman från Luleå och Fredrik Hynning från Timrå. Är intressanta spelare. Men tyvärr har Skellefteå tappat många av sina talanger..så som David Rundblad, Tim Erixon och Adam Larsson som alla har dragit till NHL. Skellefteå tog ju sig till SM - final förra säsongen...efter en mycket jämn semi mot Luleå. Att Skellefteå tar sig till final kommande säsong igen är inte omöjligt, men jag tror inte laget når så långt. Det lär bli slutspel iallafall. 
Betyg: 

Tre av fem puckar

Timrå IK
Timrå är ett lag man inte riktigt vet vart man har dom. Ena säsongen kan de vara ett slutspelslag och andra säsonger kan de nästan vara ett av kvalserielagen. Inför kommande säsong så har laget både tappat viktiga spelare men de har också värvat några intressanta namn. De har faktiskt värvat två helt nya målvakter. Den ena är Stefan Ridderwall senast från Djurgården, och den andra målvakten heter Joakim Lundström som ni säkert känner till från det andra elitserielaget Frölunda. Sen har de hittat en mycket intressant spelare som heter Max Friberg...det var många Elitserieklubbar som var intresserade av honom men tillslut blev det Timrå för honom. En annan intressant värvning är Nichlas Torp från HV71. Kan visa sig bli mycket viktig för Timrå. Men hur långt tar sig Timrp den kommande säsong då? Jag tror tyvärr inte att laget kommer att ta sig till sluspel. Jag tycker inte alls laget ser nå bra ut...vem vet jag kan ha fel...säsongen har inte börjat ännu..men jag tror att Timrå IK kommer få uppleva kvalserierysaren den här säsongen. Laget ser inte mycket bättre än så ut.
Betyg: 


En av fem puckar

Växjö Lakers HC 
Så har vi säsongens nykomlingar! Växjö Lakers.. Ska bli mycket intressant att följa detta lag, hur de klarar sig i Elitserien. Om de kommer att klara sig kvar, men kolla bara på förra säsongens nykomlingar AIK, de vart ju succe och laget kom enda till Semifinal...det ska mycket till om Växjö gör likadant som AIK men ingenting är omöjligt. Den kanske bästa eller iallfall intressantaste värvningen för Växjö Lakers är Tomi Kallio! Vem skulle inte vilja ha honom i laget? sen Per Hållberg som senast spelat i Modo, kommer nog också bli en mycket viktig spelare. De har även värvat Martin Gerber från NHL klubben Edmonton, mycket intressant att se hur bra Elitseriklass han håller. Ja som sagt intressant lag att följa...men jag tror Växjö kommer få det jobigt i Elitserien...en kvalserieplats är nog att vänta..men vi har sett vad som har hänt förut så egentligen ska man inte säga för mycket om detta lag men nja om de kan klara sig undan från kvalserien så är det en bragd enligt mig. Men vi får se ! 
Betyg: 


Två av fem puckar 

Det var alla 12 lag det ! Enligt mig så känns det som om säsongen 11/12 kommer bli jääääämnare än någonsin! Det finns inga lag som sticker ut mer än de andra. Utan allt kan hända sen när serien drar igång på riktigt den 15 september! Jag ser fram emot den här säsongen grymmmt mycket! Känns som om Brynäs satsar allt, eller iallafall stort på att göra en kanonsäsong nu när föreningen fyller 100 år nästa år! Känner på mig att det här kan bli den coolaste säsongen som Brynäsare! Det är något på gång i Brynäs IF !!! <3 Vad som är på gång hoppas jag att vi alla Brynäsare ska få se i höst/vinter/ vår! men först ser jag fram emot att få se grabbarna skrinna ut på ispremiären om 13 dagar!  det är då det börjar! :D














 





Kommentarer
Postat av: Mackan

Kan säga så här:

Frölunda har värvat för mkt!

Brynäs kommer komma långt upp p.g.a honken :D

2011-07-19 @ 16:56:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0