5 dagar kvar! och här har ni sluttabellen !

Ja efter lite om och men så har jag fått ihop en sluttabell av säsongens elitserie. Det är svårt att tippa, för säsongens lag är så oerhört jämna känns det som, vissa har bytt tränare och vet inte alls hur de lagen står. Vissa lag har bytt ut mer än halva laget och vet inte alls vilka de är och hur bra dom är. Men sen har vi även vissa lag som har kvar den själva stommen och kanske bytt ut någon spelare, och de har man ju lite aning om vart det står. Kanske inte så jättestor skillnad från förra säsongen borde det då vara. Men man vet aldrig.

Nu kommer jag att visa hur tabellen kommer att sluta :) ska säga att förra säsongen tippade jag Brynäs på 6:e plats och vilken plats kom de på ? jo just det en 6:e plats så favoritlaget ska jag sätta på rätt plats igen hoppas jag :) okej nu får jag ge mig och visa:

1. Färjestad 
2. HV71
3. Djurgården       
4. Skellefteå
5. Brynäs
6. Linköping
7. Timrå
8. Frölunda
...........................
9.   Luleå
10. Södertälje
...........................
11. Modo
12. AIK

så ser den ut :) alltså de 8:a första lagen kommer komma till slutspel. 9:an och 10:an kommer till ingemansland där säsongen är slut efter grundserien. Och 11:an och 12:an får kvala sig kvar i Elitserien.


1. Färjestad
   

Färjestad har ett lag som ser kanon ut tycker jag. De har många sjärnspelare så som Rickard Wallin och Sanny Lindström och många fler. Sen har även Pelle Prestberg återvänt till Färjestad igen. Målvakterna vet jag inte så mycket om men Cristopher Nihlstorp har vi sett i Rögle, där var han ingen jättemålvakt men stabil. Men i Färjestad kommer han nog att utvecklas ännu mera. Skulle kunna tror att SM - bucklan åker till Karlstad i vår. Men allt kan hända. Men det ser starkt och bra ut för Färjestad och Karlstad. Får önska all Lycka till! 

Hemmaarena: Löfbergs lila arena
hallen får in: 8 250 personer


2. HV71


HV71 ser ut att gå väldigt långt denna säsong också. De tog ju hem SM - bucklan i våras. Och nu vill de såklart vara inne på det spåret och ta ett till SM - guld denna säsong. Jag själv tror att det blir rätt svårt att för andra säsongen i rad ta ett till SM - guld. HV:s lag ser riktigt vasst ut. De har trotjänaren Johan Davidsson kvar i laget och andra vassa spelare. En jäkligt bra back har de värvat vid namn Juuso Hietanen, det vet ju jag, jag som har sett honom i Brynäströjan. Han är ruskigt bra i både Powerplay och andra spelformer. De andra lagen får akta sig för honom tror jag. Målvaktsidan ser väl okej ut tycker jag. Stefan Liv har ju försvunnit och han ersätts av Daniel Larsson som har spelet i Djurgården. Svårt att säga någonting om målvakterna men de kommer nog klara sig galant, fast dock inte macherna mot Brynäs med annars :) Fansen i Jönköping kommer nog få se en bra och spännande säsong med sitt HV71. Får önska laget all lycka till! 

Hemmaarena: Kinnarps arena
Hallen får in: 7 038 personer


3. Djurgården  

Djurgården har ett spännande lag även i år. Förra säsongen räckte det ända fram till final, men där förlorade de mot HV71. Men undra hur många egentligen som trodde på Djurgården inför förra säsongen? Det visade sig bli fest nere i Stockholm och på Hovet/Globen. Denna säsongs Djurgården ser riktigt bra ut. Tror inte de kommer kunna göra om förra säsongen. Men nog kan se komma till semi men inte final en gång till det tror jag inte. Djurgården har många sjärnspelare i laget så som Marcus Kruger och Jimmie Ölvestad. Sen har även Nils Ekman vänt hem till Sverige och Djurgården igen. Ett vasst nyförvärv vid namn Daniel Widing. Han känner ju vi Brynäsare igen. Han lär det inte få roligt i Läkerolen i höst/vinter/vår, men kanske dessto trevligare i Djurgårdströjan. Målvakterna ser även de bra ut. Kan nog bli ett rätt trevlig säsong för Djurgårdarna och Stockholmslaget. Fansen har ju hittat tillbaka till hockeyn igen och när Hovet fylls är det en makalös stämning där inne. För önska Djurgården all lycka till denna säsong! 

Hammaarena: Johanneshov (Hovet) 
Hallen får in: 8 094 personer   


4. Skellefteå AIK

Skellefteå AIK har en bra trupp till denna säsong. Här har vi en förening där juniorverksamheten bara flödar fram och det kommer talang efter talang. En talang som spelar i A - laget är Adam Larsson som bara är 17 år än så länge, sen finns det även Tim Erixon som är 19 år. Jag tror att Skellefteå kommer krossa många lag
(dock inte Brynäs) på deras hemmaplan. Publiken i Skellefteå verkar underbar och ställer verkligen upp för sitt Skellefteå AIK.  Har hört förut att fast Skellefteå förlorade med 6 - 0 ställer sig publiken upp och klappar händerna och jublar, snacka om att ställa upp för sitt lag både i medgång och motgång. Laget Skellefteå kommer nog ta sig till Semi, det tror jag alla gånger att de gör. Målvakterna ser rätt bra ut också, Andreas Hadelöv och Joacim Eriksson är det som ska slåss om förstaspaden, men tror nog att Hadelöv kommer vara förstamålis. Ett lag som jag tycker mycket om men absolut inte mer än Brynäs. Men ett härligt lag. Jag önskar Skellefteå AIK all lycka denna säsong! :)

Hemmaarena: Skellefteå Kraft arena
hallen får in: 6 001 personer


5. Brynäs IF


Brynäs har en talangfabrik som heter duga. Här har vi Elitseriens mest talangfyllda lag. Laget har talanger som Calle Järnkrok, Jacob Silfverberg, Sebastian Wännström, Anton Rödin, Victor Bergling och Joachim Rohdin. Brynäs har mer än 8 juniorer i A - laget! :) det är någoting att uppmärksamma! Fabriken där hockeytalanger föds finns i Gävle. Ja det där med hockeytalanger, Brynäs är riktigt bra på att utveckla bra, riktigt bra målvater dessutom.. Eddie Läck och Jacob Markström stack båda till NHL denna säsong. Då fick Sundlöv ta fram plånboken och värva målvakter, en vid namn Mattias Modig men han fick Brynäs inte behålla många dagar, han stack även han till NHL. De två som kommer bli säsongens målvaktspar i Brynäs heter Björn Bjurling och Niklas Svedberg. En ganska osäker punkt i Brynäs tycker alla Brynäsfans, men jag tror det kommer gå galant för dessa två. Brynäs har ju som mål att nå ännu längre än förra säsongen, alltså längre än kvartsfinal. Det är inte omöjligt med denna talangfabrik till lag. :) Jag tror STARKT på Brynäs denna säsong! En fördel för Brynäs är också att de har kvar själva stommen i laget, de är inte många nyförvärv och det tror jag är en fördel, för då vet man redan vart man har varandra och man känner varandra sen tidigare. Sen är även Niklas Czarnecki en grym tränare! :) så vi Brynäsfans ska nog vara lugna, det kommer att ordna sig! :) Talangfabriken kommer att förflytta sig till isen och producera många mål som gör att Brynäsfansen på läktaren får jubla mer än vanligt och kanske sjunga en ramsa som.. "Vi säger Oh a Silfvergerg, säg Oh a Silfvergerg!" Får önska Brynäs IF all lycka till denna säsong. Väl mött i Läkerol arena ! :) <3

Hemmaarena: Läkerol arena (blundade när jag skrev) haha ;)
Hallen får in: 8 265 personer, men då är nog inte nya ståplats inräknat så lite mer ska det vara :)


6. Linköping

Linköping har ett hyffsat intressant lag till denna säsong. Duon Jaroslav Hlinka och Jan Hlavac kommer att komma till laget i oktober så de är inte med när elitserien drar igång, de två kommer nog att saknas mycket fram till oktober, men när de kommer så blir det nog fart på linköping, men de kommer få nöja sig med en 6:e plats. Målvakterna ser rätt bra ut, båda har vi sett i fjol i Linköping. Men tror att Fredrik Norrena kommer vara förstamålis. Hockeyfansen i Linköping kommer få se ett intressant Linköping, Linköping är också ett lag som har kvar själva stommen i laget från förra säsongen. Önskar Linköping HC all lycka denna säsong! :) 

Hemmaarena: Cloetta Center
Hallen får in: 8 500 personer 


7. Timrå 

 
Timrå är alltid ett lag som jobbar till tusen i varje match och alla jobbar hårt för varandra. Det är nog det som kommer ta Timrå till slutspel denna säsong. Timrå har värvat några spelare, men tycker inte att det är någon som sticker ut. En ny målvakt har de även värvat vid namn Juha Pitkämäki, han kommer senast från den finska ligan IIves. Han ser väl okej ut men inte mer. Väl i slutspelet blir det tufft för Timrå, de kommer åka ut i kvarten. Det tror jag iallafall, för de har inget kanonlag, inte i mina ögon iallafall. Timråfansen får uppleva slutspel och en rätt härlig hockeysäsong med Timrå IK. Jag önskar Timrå all lycka denna säsong! :)

Hemmaarena: E. ON arena
Hallen får in: 6 000 personer


8. Frölunda


Frölunda tar den sista slutspelsplatsen. Det har inte gått så jättebra för Göteborslaget de senaste säsongerna. Jag tror inte att det kommer gå så mycket bättre denna säsong heller. Laget har värvat några nya spelare men ingen som sticker ut. Målvaktsidan ser okej ut, Johan Holmqvist finns kvar i Göteborg och Frölunda, trots att det har gått rykten att han inte triv och vill till Gävle och Brynäs. Men vet inte om det var sant eller inte men kvar i Frölunda blir han iallfall denna säsong också. Sen finns trotjänaren Tomi Kallio kvar i laget och hjärtat i laget. Det är en viktig spelare för Frölunda. Annars får Hockeyfansen i Göteborg se en spännande säsong och det kommer nog vara liv i Scandinavium. Den arenan kommer även jag att uppleva denna säsong. Kommer att se Brynäs vinna över de! :)  Annars önskar jag Frölunda all lycka till denna säsong! :)

Hemmaarena: Scandinavium
Hallen får in: 12 044 personer

.................................................................................................

9. Luleå


Luleå hockey kommer att missa slutspel denna säsong tror jag. De har inte de där riktiga bra spelarna känns det som. De ända som kommer göra en massa päng för laget är bröderna Abbott. Men de kommer inte kunna göra så mycket poäng så att det räcker till slutspel. Sen känns det verkligen osäkert hur den nya tränaren Jonas Rännqvist som kommer närmast från den allsvenska klubben Almtuna. Han har mycket att bevisa tror jag. Det är ett svårtippat lag denna säsong tycker jag. Men jag har känslan att de kommer missa slutspelet. Hockeyn är het uppe i Luleå så hockeyfansen kan lyfta Luleå hockey som en 6:e utespelare, men men tyvärr inte till slutspel. Men får önska klubben Luleå hockey all lycka denna säsong! :)

Hemmaarena: Coop arena
Hallen får in: 6 200 personer


10. Södertälje

Södertälje kommer få en ganska tuff sösong. Blir ingemansland för Stockholmslaget. Förra säsongen fick laget kvala sig kvar i Elitserien, men klarade av det rätt så enkelt men denna säsong blir det inte kval men dock inte slutspel. Laget har inte nå nyförvärv som sticker ut. De enda spelare som sticker ut lite är Linus Videll, han kommer betyda mycket för Södertälje denna säsong. Annars på målvaktsidan ser det inte så bra ut. Målvakterna är Riku Helenius och Pontud Sjögren båda har varit i Södertälje tidigare. Men förra säsongen var det Björn Bjurling som fick vakta kassen mest, men nu har han värvats till Brynäs och finns inte längre kvar i SSK. Södertäljes hemmaarena som heter AXA sports center och i tidningen här om dagen stod det att hallen inte luktar gott och att arenan inte är fin. Jag har själv varit i arenan och det finns finare och bättre arenor, tycker nog att de borde göra någonting åt arenan. Men men det viktigaste är att publiken hittar till hallen och hejar fram laget till seger, men vem vill komma till en dålig arena? men men själv önskar jag Södertälje all lycka till denna säsong! :)

Hemmaarena: AXA sports center
Hallen får in: 6 130 personer


............................................................

11. Modo

Modo hockey har inga bra år bakom sig. Denna säsong ser inte bättre ut heller tycker jag. Tror att Ö - viks laget får kvala sig kvar i elitserien denna säsong. Sen tror jag att de klarar sig kvar i elitserien, men de kommer få det tufft. Modo har 2 nya målvakter som inte ser så kanonbra ut. Men man vet aldrig de kan säkert skrälla. Modo har värvat ganska frisk inför denna säsong några exampel på nyförvärv är Niko Dimitrakos, målvakten Nicklas Dahlberg kommer senast från Skellefteå där han var andra målis. Men nu kanske han kan få lite mer matcher i benen i Modo. Modo har även en ny tränare som är ingendkänd  senast från Timrå, Hans namn är Challe Berglund. Han kommer inte lyckas bättre i Modo än vad han gjorde i Timrå. Tyvärr modo, men jag önskar iallafall all lycka till denna säsong! :) 

Hemmaarena: Fjällräven center
Hallen får in: 7 600 personer  


12. AIK 


AIK kommer att få kämpa sig kvar i Elitserien, De måste hitta något sätt att överleva. Det kommer bli tufft för nykolingarna. AIK har en allsvensk trupp de är egentligen inte till för att spela i elitserien. Men laget kommer säkert att skrälla, iallafall i början av säsongen, i slutet av säsongen kommer laget vara trötta och kommer ligga nere i träsket. Sen kommer de nog klara sig kvar i elitserien. Men det blir tufft. Jag önskar AIK all lycka till i elitserien! :) 
 
Det var alla lag i elitserien säsongen 10/11 hoppas ni har fått en trevlig läsning med mycket tankar :) om ni har funderingar eller om ni inte alls håller med så är det bara att kommentera här på bloggen eller om ni vil skicka iväg ett meil: [email protected] . Väl mött i Elitserien säsongen 10/11 :) BRYNÄS IF <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0